”TULIS SELVITTÄÄ MIKÄ VAIVAA, MISTÄ ON PUUTETTA JA MIKSI?” : Asiakaskokemuksia ja ehdotuksia Kirkkonummen kunnan aikuissosiaalityön, mielenterveys- ja päihdepalveluiden kehittämiseen
Sevón, Lea; Lönnberg, Sari (2018)
Sevón, Lea
Lönnberg, Sari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217794
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sosiaalisen kuntoutuksen ryhmätoimintaan osallistuneiden asiakkaiden palvelukokemuksia Kirkkonummen aikuissosiaalityöstä, mielenterveys- ja päihdepalveluista sekä kartoittaa heidän palvelutarpeitaan ja toiveitaan palveluiden järjestämiseksi asiakaslähtöisesti suunnitteilla olevaan Hyvinvointikeskukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli nostaa esiin palveluiden käyttäjien näkökulma ja kokemukset hyödynnettäväksi palveluiden kehittämisessä paikallisessa toimintaympäristössä. Opinnäytetyö tilattiin Kirkkonummen kunnan sosiaalipalveluiden johtoryhmän toimesta palveluiden kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kolmella ryhmähaastattelulla, jossa käytettiin haastattelumenetelmänä fokusryhmähaastattelua. Ryhmähaastattelut toteutuivat kahtena kolmen hengen ryhmähaastatteluna sekä yhtenä neljän hengen ryhmähaastatteluna. Yhteensä haastateltavia asiakkaita oli 10. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Asiakkaiden palvelukokemuksissa Kirkkonummen aikuissosiaalityöstä sekä mielenterveys- ja päihdepalveluista ilmeni vaihtelevaa tyytyväisyyttä palveluiden toimivuuteen. Vaihtelevuutta kuvasi aineistossa tyytyväisyyden ja tyytymättömyyden toistuminen liittyen palveluiden toimivuuteen, ammatilliseen toimintaan sekä palveluiden sujuvuuteen. Haastateltavien palvelutarpeiden ja toiveiden perusteella Hyvinvointikeskuksen palveluiden tulisi vastata asiakaslähtöisesti yksilöllisiin tarpeisiin. Sillä tarkoitettiin palveluiden käyttämisen helppoutta, monipuolista palvelutarjontaa sekä yksilöllisten tarpeiden huomioimista.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä todettiin, että asiakkaiden palvelutarpeet ja toiveet tulisi asettaa osaksi palveluiden kehittämistä asiakasosallisuuden ja palveluiden vaikuttavuuden edistämiseksi. Työntekijöiden kohtaamisen taitoja sekä resursseja tulisi jatkossa pyrkiä lisäämään. Asiakkaille tulisi tarjota palveluita, jotka ottavat huomioon yksilölliset tarpeet palvelun sujuvuuden edistämiseksi. Jatkossa sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämistyössä tulisi pyrkiä edistämään asiakkaiden osallisuuden kokemuksia. Kokemuksella siitä, että saa osallistua palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen edistetään sekä asiakkaan omaa toimintakykyä että vähennetään palvelutarpeita ja kustannuksia.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kolmella ryhmähaastattelulla, jossa käytettiin haastattelumenetelmänä fokusryhmähaastattelua. Ryhmähaastattelut toteutuivat kahtena kolmen hengen ryhmähaastatteluna sekä yhtenä neljän hengen ryhmähaastatteluna. Yhteensä haastateltavia asiakkaita oli 10. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Asiakkaiden palvelukokemuksissa Kirkkonummen aikuissosiaalityöstä sekä mielenterveys- ja päihdepalveluista ilmeni vaihtelevaa tyytyväisyyttä palveluiden toimivuuteen. Vaihtelevuutta kuvasi aineistossa tyytyväisyyden ja tyytymättömyyden toistuminen liittyen palveluiden toimivuuteen, ammatilliseen toimintaan sekä palveluiden sujuvuuteen. Haastateltavien palvelutarpeiden ja toiveiden perusteella Hyvinvointikeskuksen palveluiden tulisi vastata asiakaslähtöisesti yksilöllisiin tarpeisiin. Sillä tarkoitettiin palveluiden käyttämisen helppoutta, monipuolista palvelutarjontaa sekä yksilöllisten tarpeiden huomioimista.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä todettiin, että asiakkaiden palvelutarpeet ja toiveet tulisi asettaa osaksi palveluiden kehittämistä asiakasosallisuuden ja palveluiden vaikuttavuuden edistämiseksi. Työntekijöiden kohtaamisen taitoja sekä resursseja tulisi jatkossa pyrkiä lisäämään. Asiakkaille tulisi tarjota palveluita, jotka ottavat huomioon yksilölliset tarpeet palvelun sujuvuuden edistämiseksi. Jatkossa sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämistyössä tulisi pyrkiä edistämään asiakkaiden osallisuuden kokemuksia. Kokemuksella siitä, että saa osallistua palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen edistetään sekä asiakkaan omaa toimintakykyä että vähennetään palvelutarpeita ja kustannuksia.