Henkilökohtaisen tavoitteen merkitys menestystekijänä verkostomarkkinoinnissa
Kangas, Mervi (2010)
Kangas, Mervi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199918
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin henkilökohtaisten tavoitteiden merkitystä menestystekijänä. Verkostomarkkinoinnissa tavoitteella tarkoitetaan esimerkiksi tietyn aseman saavuttamista orga-nisaatiossa. Tämä opinnäytetyö jakautui kolmeen osaan: teoriaosaan, tutkimusosaan sekä esimerkkihenkilöihin.
Teoriaosuudessa tutkittiin menestykseen vaikuttavia tekijöitä sekä tavoitetta käsitteenä. Tutkimusosuudessa haastateltiin kahta ryhmää. Ensimmäinen kohderyhmä oli verkostomarkkinointia tekevät ja vertailuryhmänä muuta työtä tekevät. Esimerkkihenkilöistä molemmat tekevät verkostomarkkinointia, mutta erottavana tekijänä ryhmillä oli asennoituminen tavoitteisiin. Opinnäytetyön oheistuotteena valmistui diasarja, jota voi käyttää koulutusmateriaalina verkostomarkkinoinnin jälleenmyyjäkoulutuksissa.
Kun tavoitteet ovat realistisia, toteutuvat ne myös suuremmalla todennäköisyydellä. Toteutuneet tavoitteet taas motivoivat eteenpäin. Tavoitteen merkitys korostuu erityisesti menestystä hakevien keskuudessa. Tutkimus osoitti, että tavoitteilla nähtiin olevan merkitystä työmotivaation lisääjänä.
Esimerkkihenkilöillä on tarkoitus kuvata se, kuinka omalla asenteella on merkitystä tavoitteiden saavuttamisessa. Esimerkkihenkilöt Susanna ja Johanna ovat tyyppiesimerkkejä henkilöistä, jotka ovat lähteneet verkostomarkkinointiin mukaan.
Teoriaosuudessa tutkittiin menestykseen vaikuttavia tekijöitä sekä tavoitetta käsitteenä. Tutkimusosuudessa haastateltiin kahta ryhmää. Ensimmäinen kohderyhmä oli verkostomarkkinointia tekevät ja vertailuryhmänä muuta työtä tekevät. Esimerkkihenkilöistä molemmat tekevät verkostomarkkinointia, mutta erottavana tekijänä ryhmillä oli asennoituminen tavoitteisiin. Opinnäytetyön oheistuotteena valmistui diasarja, jota voi käyttää koulutusmateriaalina verkostomarkkinoinnin jälleenmyyjäkoulutuksissa.
Kun tavoitteet ovat realistisia, toteutuvat ne myös suuremmalla todennäköisyydellä. Toteutuneet tavoitteet taas motivoivat eteenpäin. Tavoitteen merkitys korostuu erityisesti menestystä hakevien keskuudessa. Tutkimus osoitti, että tavoitteilla nähtiin olevan merkitystä työmotivaation lisääjänä.
Esimerkkihenkilöillä on tarkoitus kuvata se, kuinka omalla asenteella on merkitystä tavoitteiden saavuttamisessa. Esimerkkihenkilöt Susanna ja Johanna ovat tyyppiesimerkkejä henkilöistä, jotka ovat lähteneet verkostomarkkinointiin mukaan.