Game design process - remaking a DOS game : case Triplane: Furball
Oksman, Antti (2018)
Oksman, Antti
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221021
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on esitellä pelikehitys- sekä suunnitteluprosessin eri vaiheet projektin aloituksesta toteutuksen viime metreille saakka. Vaiheet käydään pääpiirteittäin läpi, tarkastellen niiden eri työvaiheita sekä niissä esiintyneitä erityisiä ongelmatilanteita ja niihin ratkaisuja. Työ ei perustu mihinkään tiettyyn pelikehityksen teoriaan vaan pohjautuu enemmän kirjoittajan omaan kokemukseen sekä tietämykseen pelisuunnittelusta ja kehityksestä.
Työ tehtiin MansikkaMarmeladi.io -nimiselle pelialan yritykselle, jonka ensimmäinen kaupallinen tuote oli tämän opinnäytetyön aihe. Työn aiheena oleva peli perustuu peliin nimeltä Triplane Turmoil, joka julkaistiin alun perin DOS-käyttöjärjestelmälle. Pelimekaniikka sekä visuaalinen ilme lainattiin alkuperäiseltä peliltä ja toteutettiin modernilla tuntumalla sekä ulkoasulla käyttäen täysin uusia grafiikoita, koodia ja musiikkia.
Peliä arvioitiin sen eri vaiheissa käyttäjätestein, jossa testaajana olivat toimeksiantajayritys sekä ulkopuoliset testaajat. Yritys osallistui myös useisiin demopäiviin sekä erilaisiin pelitapahtumiin, joissa kerättiin palautetta pelistä. Peli osoittautui hyvin toimivaksi ja viihdyttäväksi tuotteeksi.
Opinnäytetyön puitteissa ei peliä saatu vielä julkaisukelpoiseksi tuotteeksi. Lopullisen jäljelle jääneen työn määrää on vaikea arvioida, mutta pelin julkaisemisen aikataulun asettaminen vuoden 2019 alkupuolella pitäisi olla mahdollista.
Työ tehtiin MansikkaMarmeladi.io -nimiselle pelialan yritykselle, jonka ensimmäinen kaupallinen tuote oli tämän opinnäytetyön aihe. Työn aiheena oleva peli perustuu peliin nimeltä Triplane Turmoil, joka julkaistiin alun perin DOS-käyttöjärjestelmälle. Pelimekaniikka sekä visuaalinen ilme lainattiin alkuperäiseltä peliltä ja toteutettiin modernilla tuntumalla sekä ulkoasulla käyttäen täysin uusia grafiikoita, koodia ja musiikkia.
Peliä arvioitiin sen eri vaiheissa käyttäjätestein, jossa testaajana olivat toimeksiantajayritys sekä ulkopuoliset testaajat. Yritys osallistui myös useisiin demopäiviin sekä erilaisiin pelitapahtumiin, joissa kerättiin palautetta pelistä. Peli osoittautui hyvin toimivaksi ja viihdyttäväksi tuotteeksi.
Opinnäytetyön puitteissa ei peliä saatu vielä julkaisukelpoiseksi tuotteeksi. Lopullisen jäljelle jääneen työn määrää on vaikea arvioida, mutta pelin julkaisemisen aikataulun asettaminen vuoden 2019 alkupuolella pitäisi olla mahdollista.