Sisältömarkkinointisuunnitelma verkkokaupalle
Hirviniemi, Joel (2018)
Hirviniemi, Joel
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221045
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia internetmarkkinointia ja etenkin tehokasta internetmarkkinointia. Työssä selvitettiin, miten internetmarkkinointia tehdään ja miten sen avulla saadaan tavoitettua asiakkaita. Työssä tutkittiin minkälaista yritysten sisältöä kuluttajat kaipaavat ja mikä heitä kiinnostaa sosiaalisessa mediassa. Työn tarkoituksena oli kehittää uusia ideoita toimeksiantajan sisältömarkkinointiin ja asiakashankintaan, joiden avulla yritys saisi uusia asiakkaita sekä saisi kasvatettua myyntiään.
Teoriaosuudessa käytettiin monia eri internetmarkkinointia ja sisältöstrategiaa käsitteleviä teoksia ja internetlähteitä, jotta työhön saataisiin erilaisia näkökantoja. Uskottavuuden ja luotettavuuden takia lähteet olivat mahdollisimman uusia. Aluksi teoriaosuudessa keskityttiin internetmarkkinoinnin käsitteeseen ja sen hyötyihin sekä esiteltiin niitä keinoja ja kanavia mitä internetmarkkinoinnissa voidaan käyttää. Tämän jälkeen perehdyttiin sisältöstrategiaan ja sisältömarkkinointiin. Lopuksi esiteltiin vielä asiakkaan ostoprosessia sisältöpolkua hyödyntäen.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää luomalla kyselytutkimus sisällöntuotannosta Laurean opiskelijoille. Kokonaisuudessaan opinnäytetyö vastasi hyvin sen asettamiin tavoitteisiin, miten internetmarkkinointia tehdään ja miten sen avulla saadaan tavoitettua asiakkaita. Sisältömarkkinoinnin teoriaosuudesta toimeksiantajayritys sai hyviä konkreettisia keinoja sisältömarkkinoinnin kehittämiseksi. Kyselytutkimus antoi uusia kehitysideoita sisällöntuotantoon sekä se tuki jo aikaisemmin hyviksi koettuja sisältömarkkinointitapoja. Tutkimuksessa saatiin myös uusia ideoita toimeksiantajan sisältömarkkinointiin ja sisällöntuotantoon sisältösuunnitelman vuosikelloa apuna käyttäen.
Teoriaosuudessa käytettiin monia eri internetmarkkinointia ja sisältöstrategiaa käsitteleviä teoksia ja internetlähteitä, jotta työhön saataisiin erilaisia näkökantoja. Uskottavuuden ja luotettavuuden takia lähteet olivat mahdollisimman uusia. Aluksi teoriaosuudessa keskityttiin internetmarkkinoinnin käsitteeseen ja sen hyötyihin sekä esiteltiin niitä keinoja ja kanavia mitä internetmarkkinoinnissa voidaan käyttää. Tämän jälkeen perehdyttiin sisältöstrategiaan ja sisältömarkkinointiin. Lopuksi esiteltiin vielä asiakkaan ostoprosessia sisältöpolkua hyödyntäen.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää luomalla kyselytutkimus sisällöntuotannosta Laurean opiskelijoille. Kokonaisuudessaan opinnäytetyö vastasi hyvin sen asettamiin tavoitteisiin, miten internetmarkkinointia tehdään ja miten sen avulla saadaan tavoitettua asiakkaita. Sisältömarkkinoinnin teoriaosuudesta toimeksiantajayritys sai hyviä konkreettisia keinoja sisältömarkkinoinnin kehittämiseksi. Kyselytutkimus antoi uusia kehitysideoita sisällöntuotantoon sekä se tuki jo aikaisemmin hyviksi koettuja sisältömarkkinointitapoja. Tutkimuksessa saatiin myös uusia ideoita toimeksiantajan sisältömarkkinointiin ja sisällöntuotantoon sisältösuunnitelman vuosikelloa apuna käyttäen.