Kohti hoitotyön asiantuntijuutta : Katsaus sairaanhoitajaopiskelijoiden opinnäytetöihin vuosina 2004–2008
Koivunen, Emilia; Hietikko, Tommi (2010)
Koivunen, Emilia
Hietikko, Tommi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111185
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitotyön osa-alueita, joita ammattikorkeakoulussa opiskelleet sairaanhoitajaopiskelijat ovat opinnäytetöissään käsitelleet sekä menetelmiä ja lähteitä, joita he ovat töissään käyttäneet. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää hoitotyötä ja hoitotyön koulutusta kehitettäessä.
Aineiston muodostivat erään eteläsuomalaisen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden vuosina 2004–2008 valmistuneet opinnäytetyöt (n = 101) ja erityisesti niiden tiivistelmälehdet ja lähdeluettelot. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla käyttäen sekä deduktiivistä että induktiivista lähestymistapaa. Jaottelurungon muodostivat Opetusministeriön (2006) TERVA 2 -suositusten mukaiset hoitotyön osa-alueet, joiden sisällä analyysiä jatkettiin aineistolähtöisesti. Tiivistelmälehdet ja lähdeluettelot analysoitiin määrällisesti.
Tulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijat olivat käsitelleet opinnäytetöissään eniten TERVA 2 -suositusten mukaisista hoitotyön osa-alueista terveyden edistämistä, kliinistä hoitotyötä sekä tutkimus- ja kehittämistyötä sekä johtamista. Sen sijaan monikulttuurista hoitotyötä ei oltu käsitelty opinnäytetöissä lainkaan. Tiivistelmälehtien mukaan opinnäytetöiden menetelmien käyttöä oli kuvattu puutteellisesti lähes puolessa tehdyistä opinnäytetöistä. Käytetyin aineistonkeruumenetelmä oli kysely (51 %) ja toiseksi käytetyin haastattelu (26 %). Lähdeluetteloiden mukaan opinnäytetöiden lähteiden käyttö oli runsasta (keskimäärin 35 lähdettä/1 opinnäytetyö). Lähdeluettelomerkinnät olivat puutteellisia lähes viidesosassa opinnäytetöissä.
Tämän opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa, jota voidaan hyödyntää hoitotyötä ja hoitotyön koulutusta kehitettäessä.
Aineiston muodostivat erään eteläsuomalaisen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden vuosina 2004–2008 valmistuneet opinnäytetyöt (n = 101) ja erityisesti niiden tiivistelmälehdet ja lähdeluettelot. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla käyttäen sekä deduktiivistä että induktiivista lähestymistapaa. Jaottelurungon muodostivat Opetusministeriön (2006) TERVA 2 -suositusten mukaiset hoitotyön osa-alueet, joiden sisällä analyysiä jatkettiin aineistolähtöisesti. Tiivistelmälehdet ja lähdeluettelot analysoitiin määrällisesti.
Tulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijat olivat käsitelleet opinnäytetöissään eniten TERVA 2 -suositusten mukaisista hoitotyön osa-alueista terveyden edistämistä, kliinistä hoitotyötä sekä tutkimus- ja kehittämistyötä sekä johtamista. Sen sijaan monikulttuurista hoitotyötä ei oltu käsitelty opinnäytetöissä lainkaan. Tiivistelmälehtien mukaan opinnäytetöiden menetelmien käyttöä oli kuvattu puutteellisesti lähes puolessa tehdyistä opinnäytetöistä. Käytetyin aineistonkeruumenetelmä oli kysely (51 %) ja toiseksi käytetyin haastattelu (26 %). Lähdeluetteloiden mukaan opinnäytetöiden lähteiden käyttö oli runsasta (keskimäärin 35 lähdettä/1 opinnäytetyö). Lähdeluettelomerkinnät olivat puutteellisia lähes viidesosassa opinnäytetöissä.
Tämän opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa, jota voidaan hyödyntää hoitotyötä ja hoitotyön koulutusta kehitettäessä.