En utredning av klienters stöd- och hjälpbehov på Rådgivningen Ne-Rå : En kvalitativ studie
Tahvanainen, Sara; Väisänen, Sanna (2018)
Tahvanainen, Sara
Väisänen, Sanna
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221110
Tiivistelmä
Vaikka suomalaisten yleinen terveys ja hyvinvointi ovat jatkuvasti parantuneet, on eriarvoisuus terveydessä ja hyvinvoinnissa yhä enemmän jakautunutta. Yhteiskunnalliset muutokset voivat aiheuttaa hyvinvoinnin alenemista ja kansan jakautumista hyvä- ja huono-osaisiin. Tämä työ käsittelee syrjäytymistä ja sen riskitekijöitä. Työn tilaaja on Neuvontapiste Ne-Rå, joka on kolmannen sektorin toimija ja toimii matalan kynnyksen periaatteita noudattaen. Neuvontapiste Ne-Rå tarjoaa neuvontaa ja ohjausta etupäässä erilaisiin sosiaalipalveluihin ja –etuuksiin liittyen, ja toiminnan tarkoituksena on tukea yksilöitä selviytymään erilaisissa elämäntilanteissa. Työn tarkoituksena oli selvittää, millaisia tuen- ja avuntarpeita Neuvontapiste Ne-Rån asiakkailla on, ja lisäksi tarkoituksena oli identifioida syrjäytymisen riskitekijöitä esiin tulleista tuen- ja avuntarpeista. Tutkimuskysymys työlle oli: Millaisia tuen- ja avuntarpeita Neuvontapiste Ne-Råssa asioivilla asiakkailla on? Teoreettinen viitekehys käsittelee osallisuuden ja syrjäytymisen osatekijöitä, joiden avulla syrjäytymisen riskitekijöitä analysoitiin. Tutkimusmateriaali koostui 111 lomakkeesta, jotka olivat Neuvontapiste Ne-Rån henkilökunnan ja työharjoittelijoiden täyttämiä. Tutkimusmenetelmänä käytimme induktiivista sisällönanalyysia, jonka avulla tuen- ja avuntarpeet analysoitiin ja kategorisoitiin. Tulostemme mukaan Neuvontapiste Ne-Råssa tarvitaan eniten tukea ja apua asumiseen, työhön ja koulutukseen sekä viranomaisasioihin liittyen. Aiheet käsittelivät pääasiassa asunnon hakemista, työn hakua, koulutukseen hakeutumista sekä erilaisia sosiaalitukia ja –etuuksia. Tuen- ja avuntarpeista identifioitiin myös syrjäytymisen riskitekijöitä. Tulostemme mukaan iso osa Neuvontapiste Ne-Rån asiakkaista elää taloudellisesti epävarmassa tilanteessa, ja myös heidän tulevaisuuteensa liittyy epävarmuutta ja turvattomuutta. Johtopäätöksemme oli, että Neuvontapiste Ne-Rån tarjoamat palvelut ovat välttämättömiä yksilöille, jotka eivät syystä tai toisesta ole saaneet tarvitsemaansa apua muualta. Neuvontapiste Ne-Rån palvelut voivat myös ehkäistä yksilöiden ongelmia kasvamasta niin suuriksi, että niistä tulee ylitsepääsemättömiä. Tuloksissamme näkyi myös tekniikkaan ja sähköisiin palveluihin liittyvä tuen- ja avuntarve. Uskomme, että digitaalisten palveluiden käyttö ja sen myötä digitaalinen syrjäytyminen tulevat yleistymään, ja siksi ehdotamme Neuvontapiste Ne-Råssa tehtävien jatkotutkimuksien keskittyvän digitaaliseen syrjäytymiseen.