Projektityöskentely tutuksi! : opas perehdytyksen tueksi lastentalo Mukulax päiväkotiin
Pelkonen, Sara (2018)
Pelkonen, Sara
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221177
Tiivistelmä
Kehittämistyöni alkoi syksyllä 2016 ja päättyi syksyllä 2018. Toimeksiantajana toimi lastentalo Mukulax päiväkodin Hirvensalon toimintayksikkö ja yhteyshenkilönä Hirvensalon johtaja Marja-Terttu Puurila. Kehittämistyöhön osallistui myös Mukulax Hirvensalon neljä lastentarhanopettajaa. Kehittämistyöni tavoitteena oli uusien työntekijöiden perehdytys projektityöskentelyyn. Kehittämistyön tuotoksena syntyi projektityöskentelyn opas. Oppaan tarkoituksena oli tuoda yhteen kaikki se materiaali mikä aiemmin oli monessa eri paikassa, ja näin ollen luoda selkeä ja helppolukuinen kokonaisuus projektityöskentelystä. Opas on liitteenä Mukulax Hirvensalon perehdytyskansiossa ja näin se myös tehostaa uusien työntekijöiden perehdytystä.
Kehittämismenetelmiä olivat ryhmähaastattelu, dialoginen keskustelu, aikaisemman tiedon käyttö sekä osallistuva havainnointi. Kehittämisprosessin alussa kävin tapaamassa yhteyshenkilöäni ja keskustelemassa hänen toiveistaan opasta varten. Myöhemmin pidin ryhmähaastattelun Mukulax Hirvensalon neljälle lastentarhanopettajalle liittyen heidän ajatuksiin ja toiveisiin oppaan sisällöstä. Keräsin myös paljon tietoa projektityöskentelystä ja pääsin itse kokeilemaan projektityöskentelyä Mukuax Hirvensalossa sekä harjoittelun että työskentelyn kautta.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi projektityöskentelyn opas, joka sisältää teoriaa projektityöskentelystä varhaiskasvatuksessa, kasvattajan roolin sekä dokumentoinnin merkityksen, projektityöskentelyn kulkua ja esimerkkejä projekteista. Valmis opas on tehty sähköiseen muotoon ja luovutettu toimeksiantajalle.
Kehittämismenetelmiä olivat ryhmähaastattelu, dialoginen keskustelu, aikaisemman tiedon käyttö sekä osallistuva havainnointi. Kehittämisprosessin alussa kävin tapaamassa yhteyshenkilöäni ja keskustelemassa hänen toiveistaan opasta varten. Myöhemmin pidin ryhmähaastattelun Mukulax Hirvensalon neljälle lastentarhanopettajalle liittyen heidän ajatuksiin ja toiveisiin oppaan sisällöstä. Keräsin myös paljon tietoa projektityöskentelystä ja pääsin itse kokeilemaan projektityöskentelyä Mukuax Hirvensalossa sekä harjoittelun että työskentelyn kautta.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi projektityöskentelyn opas, joka sisältää teoriaa projektityöskentelystä varhaiskasvatuksessa, kasvattajan roolin sekä dokumentoinnin merkityksen, projektityöskentelyn kulkua ja esimerkkejä projekteista. Valmis opas on tehty sähköiseen muotoon ja luovutettu toimeksiantajalle.