Muuttuva lapsen varhaiskasvatussuunnitelma : lapsen varhaiskasvatussuunnitelmalomakkeen kehittäminen
Vuoristo, Janina (2018)
Vuoristo, Janina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221197
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää pienen kunnan varhaiskasvatuksen käyttöön uusi, toimivampi ja nykypäivän varhaiskasvatuksen vaatimuksiin vastaava lapsen varhaiskasvatussuunnitelman lomake. Kunnan nyt käytössä oleva lomake todettiin epäkäytännölliseksi eikä se vastannut enää uusia vaatimuksia. Varhaiskasvatuslain (540/2018) mukaan lapselle on laadittava henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma ja se on tarkistettava vähintään kerran vuodessa. Lisäksi Opetushallitus on antanut määräyksiä ja ohjeistuksia, mitä lomakkeen kuuluu pitää sisällään. Tarve uudelle lomakkeelle nousi esiin kesällä 2017, jolloin tämä kehittämishanke lähti käyntiin.
Kehittämishanke seurasi toimintatutkimuksen strategiaa ja kehittäminen eteni sille ominaisella spiraalimaisuudella. Toimintatutkimuksen keskeinen piirre on pyrkimys reflektiiviseen ajatteluun ja sen avulla itse toiminnan parantamiseen. Toistuvat interventiot muodostavat etenevän spiraalin, joka kuvaa kuinka toiminta ja ajattelu liittyvät toisiinsa peräkkäisinä suunnittelun, toiminnan, havainnoinnin, reflektion ja uudelleensuunnittelun sykleinä.
Kehittämishanketta varten muodostettiin kunnan varhaiskasvatushenkilöstöstä työryhmä, joka lähti työstämään uutta lapsen varhaiskasvatussuunnitelman lomaketta. Tutkivan kehittämisen eri vaiheissa aineistonhankintamenetelminä käytettiin työryhmän tapaamisissa käytyjä keskusteluja, affinity diagram eli post-it lappu - työskentelyä ja lomakehaastattelua vanhemmille. Hankkeessa syntynyt aineisto oli luonteeltaan laadullista.
Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi uusi lapsen varhaiskasvatussuunnitelman lomake, joka otettiin kunnassa käyttöön elokuussa 2018.
Kehittämishanke seurasi toimintatutkimuksen strategiaa ja kehittäminen eteni sille ominaisella spiraalimaisuudella. Toimintatutkimuksen keskeinen piirre on pyrkimys reflektiiviseen ajatteluun ja sen avulla itse toiminnan parantamiseen. Toistuvat interventiot muodostavat etenevän spiraalin, joka kuvaa kuinka toiminta ja ajattelu liittyvät toisiinsa peräkkäisinä suunnittelun, toiminnan, havainnoinnin, reflektion ja uudelleensuunnittelun sykleinä.
Kehittämishanketta varten muodostettiin kunnan varhaiskasvatushenkilöstöstä työryhmä, joka lähti työstämään uutta lapsen varhaiskasvatussuunnitelman lomaketta. Tutkivan kehittämisen eri vaiheissa aineistonhankintamenetelminä käytettiin työryhmän tapaamisissa käytyjä keskusteluja, affinity diagram eli post-it lappu - työskentelyä ja lomakehaastattelua vanhemmille. Hankkeessa syntynyt aineisto oli luonteeltaan laadullista.
Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi uusi lapsen varhaiskasvatussuunnitelman lomake, joka otettiin kunnassa käyttöön elokuussa 2018.