Snapchat markkinoinnin työkaluna
Möttönen, Hanna (2018)
Möttönen, Hanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221241
Tiivistelmä
Snapchat on tunnettu viestintäsovellus ympäri maailmaa etenkin nuoremman väestön kommunikaation välineenä. Kanava on yksi 2010-luvun suosituimmista sosiaalisen median kanavista. Snapchatin omistaa kamerayritys nimeltään Snap Inc. Snapchat tarjoaa B2B-asiakkailleen erilaisia ominaisuuksia markkinoinnin toteuttamiseen kanavassaan. Näiden sovelluksen ominaisuuksien piirteitä käsitellään opinnäytetyön alaluvussa 4.1.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tietenkin Snapchatia viestintäkanavana sekä sosiaalista mediaa yleisesti. Aluksi syvennytään sosiaalisen median aikakauteen ja tämän jälkeen Snapchatin mahdollisuuksiin. Alun perin yksityishenkilöiden suosimista sosiaalisen median kanavista on tullut merkittävä osa myös yritysten toimintasuunnitelmia. Teoriaosuudessa käsitelläänkin myös yritysten haasteita some-markkinoinnissa. Snapchatiin liittyvä teoriaosuus käsittelee Snapchatin taustaa, käyttötarkoitusta, ominaisuuksia sekä markkinointipotentiaalia.
Opinnäytetyö voi olla avuksi etenkin yrityksille, jotka ovat valitsemassa digitaalisia kanavia markkinointikäyttöön. Snapchat voi olla yksi vaihtoehdoista, ja työn kautta he voivat tutustua sovelluksen potentiaaliin ja käyttökokemuksiin. Opinnäytetyön teoreettista viitekehystä tukeekin selvitys Snapchatia markkinointikanavana hyödyntävien yritysten kokemuksista. Selvitys on toteutettu teemahaastattelun muodossa, ja haasteltavia on kolmesta eri yrityksestä. Haastatteluvastauksista selviää, mistä syistä Snapchat on valikoitunut markkinointikanavaksi ja kuinka kanava on heidän kohdallaan toiminut. Opinnäytetyö päättyy haastattelusta saatujen vastausten analysointiin ja arviointiin sekä lopuksi omaan pohdintaan opinnäytetyön sisällöstä ja työntekoprosessista.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tietenkin Snapchatia viestintäkanavana sekä sosiaalista mediaa yleisesti. Aluksi syvennytään sosiaalisen median aikakauteen ja tämän jälkeen Snapchatin mahdollisuuksiin. Alun perin yksityishenkilöiden suosimista sosiaalisen median kanavista on tullut merkittävä osa myös yritysten toimintasuunnitelmia. Teoriaosuudessa käsitelläänkin myös yritysten haasteita some-markkinoinnissa. Snapchatiin liittyvä teoriaosuus käsittelee Snapchatin taustaa, käyttötarkoitusta, ominaisuuksia sekä markkinointipotentiaalia.
Opinnäytetyö voi olla avuksi etenkin yrityksille, jotka ovat valitsemassa digitaalisia kanavia markkinointikäyttöön. Snapchat voi olla yksi vaihtoehdoista, ja työn kautta he voivat tutustua sovelluksen potentiaaliin ja käyttökokemuksiin. Opinnäytetyön teoreettista viitekehystä tukeekin selvitys Snapchatia markkinointikanavana hyödyntävien yritysten kokemuksista. Selvitys on toteutettu teemahaastattelun muodossa, ja haasteltavia on kolmesta eri yrityksestä. Haastatteluvastauksista selviää, mistä syistä Snapchat on valikoitunut markkinointikanavaksi ja kuinka kanava on heidän kohdallaan toiminut. Opinnäytetyö päättyy haastattelusta saatujen vastausten analysointiin ja arviointiin sekä lopuksi omaan pohdintaan opinnäytetyön sisällöstä ja työntekoprosessista.