Harjoitteluprosessin digitalisointi : Case: Lahden ammattikorkeakoulu, Tekniikan ala
Similä, Neea (2018)
Similä, Neea
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321277
Tiivistelmä
Harjoittelu on merkittävä ja pakollinen osa ammattikorkeakouluopintoja ja se antaa pohjan opiskelijoiden urakehitykselle. Keskeistä laadukkaalle harjoittelukokonaisuudelle on panostaminen harjoitteluaikaisen oppimisen tehostamiseen ja harjoittelun ohjaukseen. Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön aiheena oli Lahden ammattikorkeakoulun Tekniikan alan harjoitteluprosessin digitalisointi. Tavoitteena oli kehittää nykystandardien mukainen harjoitteluohjelma harjoitteluprosessin tueksi. Tavoitteena oli myös selvittää digitalisoinnin vaikutuksia harjoitteluun ja sen ohjaukseen sekä arvioida, miten opiskelijoiden toteuttama ohjelmistoprojekti toimii tilaajan näkökulmasta.
Työn alkuosa ja tutkimusaineisto pohjautuivat vahvasti kehittämispäiväkirjoihin ja kokemusperäisen tiedon hyödyntämiseen. Loppuosassa työtä oli suunnittelutieteellinen näkökulma ja siinä kuvattiin tarkemmin digitalisoinnin vaiheita ja uuden harjoitteluohjelman kehitysprosessia.
Digitalisoinnin todettiin olleen eduksi harjoitteluprosessille. Kaikkien harjoitteluun liittyvien dokumenttien ollessa yhdessä ohjelmassa, oli niiden hallinnointi helpompaa ja näin aikaa jäi enemmän opiskelijoiden henkilökohtaiselle ohjaukselle. Myös opiskelijoille annettava palaute tehostui ja muuttui systemaattisemmaksi. Opiskelijoiden hyödyntäminen ohjelmiston kehitysprojektissa oli erittäin kannattavaa. Heidän ideointikykynsä ja uuden tiedon soveltamispotentiaali tulivat hyvin esille sykleittäin toteutetulla iteratiivisella ja inkrementaalisella kehitysmenetelmällä.
Työn alkuosa ja tutkimusaineisto pohjautuivat vahvasti kehittämispäiväkirjoihin ja kokemusperäisen tiedon hyödyntämiseen. Loppuosassa työtä oli suunnittelutieteellinen näkökulma ja siinä kuvattiin tarkemmin digitalisoinnin vaiheita ja uuden harjoitteluohjelman kehitysprosessia.
Digitalisoinnin todettiin olleen eduksi harjoitteluprosessille. Kaikkien harjoitteluun liittyvien dokumenttien ollessa yhdessä ohjelmassa, oli niiden hallinnointi helpompaa ja näin aikaa jäi enemmän opiskelijoiden henkilökohtaiselle ohjaukselle. Myös opiskelijoille annettava palaute tehostui ja muuttui systemaattisemmaksi. Opiskelijoiden hyödyntäminen ohjelmiston kehitysprojektissa oli erittäin kannattavaa. Heidän ideointikykynsä ja uuden tiedon soveltamispotentiaali tulivat hyvin esille sykleittäin toteutetulla iteratiivisella ja inkrementaalisella kehitysmenetelmällä.