Myyntivalmentajien vaikutus myyjien kehitykseen
Taskula, Roope (2018)
Lataukset:
Taskula, Roope
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221194
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, mikä on myyntivalmentajien vaikutus myyjien kehitykseen ja motivoimiseen. Opinnäytetyö käsittelee kolmen myyntivalmentajan vaikutusta heidän oman tiiminsä kehitykseen sekä millä valmennus tyyleillä he pystyvät motivoimaan myyjiä. Tässä opinnäytetyössä konkretisoidaan teorioita ja kirjallisuutta kommunikoitiin, motivaatioon ja myyntivalmentamiseen liittyen.
Primäärilähteenä on tiedonkeruussa käytetty teemahaastatteluja, joiden avulla on kerätty kvalitatiivista tietoa. Pääkaupunkiseudun myyntipisteen myyntivalmentajia ja myyjiä haastateltiin yksilöinä sekä tiimissä eri näkökulmien saavuttamiseksi. Sekundääristä tietoa on kerätty aihealueeseen liittyvän akateemisen kirjallisuuden, Internet-lähteiden sekä olemassa olevien opinnäytetöiden kautta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tiedon avulla.
Suurimmaksi haasteeksi myyntivalmennukseen liittyen osoittautui ajan puute. Haastatteluiden kautta selvisi myyntivalmentajien sekä myyjien toive yksilövalmennuksille sekä tiimivalmennuksille työaikana. Tutkimuksen myötä selvisivät eri motivaatiotekijät myyjien välillä. Eri motivaatiotekijät myyjien välillä voidaan nähdä haasteena myyntivalmennuksessa. Tämän vuoksi myyjät painottivat yksilövalmennuksien tärkeyttä. Myös kommunikoinnin tärkeys myyntivalmentajan ja myyjän välillä nousi esiin haastatteluiden kautta.
Tärkein tutkimustulos tässä opinnäytetyössä oli kommunikaatio myyntivalmentajan ja myyjän välillä sekä heidän keskinäinen kemia. Kommunikaation toimiessa molemmat osapuolet ovat tietoisia kehityksestä sekä asetetuista tavoitteista. Tämän tutkimuksen perusteella Yritys X:n pääkaupunkiseudun myyntipisteelle voidaan suositella ajankäytön lisäämistä yksilöiden valmentamiseen myynnin osa-alueella.
Primäärilähteenä on tiedonkeruussa käytetty teemahaastatteluja, joiden avulla on kerätty kvalitatiivista tietoa. Pääkaupunkiseudun myyntipisteen myyntivalmentajia ja myyjiä haastateltiin yksilöinä sekä tiimissä eri näkökulmien saavuttamiseksi. Sekundääristä tietoa on kerätty aihealueeseen liittyvän akateemisen kirjallisuuden, Internet-lähteiden sekä olemassa olevien opinnäytetöiden kautta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tiedon avulla.
Suurimmaksi haasteeksi myyntivalmennukseen liittyen osoittautui ajan puute. Haastatteluiden kautta selvisi myyntivalmentajien sekä myyjien toive yksilövalmennuksille sekä tiimivalmennuksille työaikana. Tutkimuksen myötä selvisivät eri motivaatiotekijät myyjien välillä. Eri motivaatiotekijät myyjien välillä voidaan nähdä haasteena myyntivalmennuksessa. Tämän vuoksi myyjät painottivat yksilövalmennuksien tärkeyttä. Myös kommunikoinnin tärkeys myyntivalmentajan ja myyjän välillä nousi esiin haastatteluiden kautta.
Tärkein tutkimustulos tässä opinnäytetyössä oli kommunikaatio myyntivalmentajan ja myyjän välillä sekä heidän keskinäinen kemia. Kommunikaation toimiessa molemmat osapuolet ovat tietoisia kehityksestä sekä asetetuista tavoitteista. Tämän tutkimuksen perusteella Yritys X:n pääkaupunkiseudun myyntipisteelle voidaan suositella ajankäytön lisäämistä yksilöiden valmentamiseen myynnin osa-alueella.