Insinöörityön tarkoituksena oli luoda yleiskatsaus liikkeentunnistukseen, sen eri tekniikoihin,
nykytilanteeseen ja tulevaisuuteen sekä antaa esimerkki liikkeentunnistusjärjestelmän toteutuksesta
projektityön avulla. Työssä esitellään erilaiset liikkeentunnistuksessa käytetyt
tekniikat ja niiden toimintaperiaatteet sekä annetaan käytännön esimerkkejä, missä kyseisiä
tekniikoita käytetään. Työssä keskityttiin ensisijaisesti ihmiskehoja tunnistaviin optisiin liikkeentunnistussensoreihin
ja niitä hyödyntäviin järjestelmiin sovelluskehityksen näkökulmasta.
Kulkuaikatekniikkaan tutustuttiin tarkemmin toteuttamalla sitä hyödyntävä koko ihmiskehon
tunnistava liikkeentunnistusjärjestelmä Microsoftin Kinect v2 -liikkeentunnistuskameraa
käyttäen. Projektityössä toteutettiin järjestelmä, jolla tunnistetaan käyttäjän kehon asento ja
sen liikkeet, sekä visualisoidaan käyttäjän asento tietokoneen näytölle peilin tavoin avatarhahmoa
käyttäen. Järjestelmällä voidaan myös tunnistaa käyttäjän kehon liikkeillä suoritettuja
eleohjauskomentoja, joilla käyttäjä pystyy antamaan komentoja tietokoneelle. Työssä
käytiin läpi projektityön eri vaiheet sekä toteutetun järjestelmän rakenne ja ominaisuudet.
Lopuksi pohdittiin liikkeentunnistuksen tulevaisuuden käyttötarpeita, mahdollisuuksia ja ongelmia.
Optisen liikkeentunnistuksen tulevaisuuteen syvennyttiin tekoäly- ja syväoppimisratkaisuiden
sekä Kinect for Azure -projektin kautta.