Franchising-yrittämisen mahdollisuudet
Holmfors, Pinja (2018)
Holmfors, Pinja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221246
Tiivistelmä
Franchising-toiminta on menestyvän yrityksen kloonausta. Kannattavaksi todettua liiketoimintamallia annetaan muiden yrittäjien käyttöön franchising-toimintaa käyttäen. Franchising-antaja ja franchising-ottaja tekevät sopimuksen, jossa franchising-ottaja sitoutuu noudattamaan ketjun konseptia. Franchising-yrittäjyys on helppo tapa aloittaa yrittäminen jo valmiiksi menestyvässä ketjussa, jolla on jo valmiiksi testattu liiketoimintamalli, konsepti, palvelut ja brändi. Franchising-toiminnassa on myös omat haasteensa ja ketjun taso on oltava jokaisessa paikassa samaa tasoa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista franchising-yrittäminen on ja millaiset ovat franchising-ketjun toimintatavat. Työn tavoite oli saada tietoa itselle mahdollista tulevaa franchising-yrittämistä varten. Tietoa kerättiin franchising-yrittämisestä tutkimalla erilaisia lähteitä ja yrittäjiltä saatiin hyviä neuvoja. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineiston keruu suoritettiin sähköisen kyselytutkimuksen avulla Pancho Villan yrittäjille ja franchising asiantuntija Henri Laaksolle. Haastattelut kasvotusten tehtiin Pancho Villan franchising-yrittäjälle ja Subwayn franchising-yrittäjälle. Työssä myös vertailtiin kahden yrityksen franchising-toimintaa.
Opinnäytetyön tavoitteeseen päästiin haastatteluiden, kyselyn ja teorian avulla. Opinnäytetyössä nousi esille franchising-yrittämisen toimintamalli, yrittämisen aloittaminen, riskit ja ketjujen vertailu. Franchising-toimintamalli on koko ajan kasvava yritysmuoto ja ulkomaalaiset ketjut ovat erittäin kiinnostuneita levittäytymään Suomeen.
Haastatteluissa ilmeni, että aloittelevan yrittäjän on oltava tietoinen yrityksen tavoitteista ja on hankittava alustavaa tietoa paljon. Myös yrittäjän oman motivaation ja taloudellisen tilanteen on oltava kunnossa. Franchising-ottajalla täytyy olla ostohinnan lisäksi myös varaa ylläpitää yrityksen toimintaa, koska on varauduttava siihen, ettei toiminta ole heti tuottavaa. Opinnäytetyöstä hyötyvät franchising-toiminnasta kiinnostuneet ja franchising-yrittäjiksi aikovat henkilöt.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista franchising-yrittäminen on ja millaiset ovat franchising-ketjun toimintatavat. Työn tavoite oli saada tietoa itselle mahdollista tulevaa franchising-yrittämistä varten. Tietoa kerättiin franchising-yrittämisestä tutkimalla erilaisia lähteitä ja yrittäjiltä saatiin hyviä neuvoja. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineiston keruu suoritettiin sähköisen kyselytutkimuksen avulla Pancho Villan yrittäjille ja franchising asiantuntija Henri Laaksolle. Haastattelut kasvotusten tehtiin Pancho Villan franchising-yrittäjälle ja Subwayn franchising-yrittäjälle. Työssä myös vertailtiin kahden yrityksen franchising-toimintaa.
Opinnäytetyön tavoitteeseen päästiin haastatteluiden, kyselyn ja teorian avulla. Opinnäytetyössä nousi esille franchising-yrittämisen toimintamalli, yrittämisen aloittaminen, riskit ja ketjujen vertailu. Franchising-toimintamalli on koko ajan kasvava yritysmuoto ja ulkomaalaiset ketjut ovat erittäin kiinnostuneita levittäytymään Suomeen.
Haastatteluissa ilmeni, että aloittelevan yrittäjän on oltava tietoinen yrityksen tavoitteista ja on hankittava alustavaa tietoa paljon. Myös yrittäjän oman motivaation ja taloudellisen tilanteen on oltava kunnossa. Franchising-ottajalla täytyy olla ostohinnan lisäksi myös varaa ylläpitää yrityksen toimintaa, koska on varauduttava siihen, ettei toiminta ole heti tuottavaa. Opinnäytetyöstä hyötyvät franchising-toiminnasta kiinnostuneet ja franchising-yrittäjiksi aikovat henkilöt.