Lukijamatkan suunnittelu palvelumuotoilun keinoin
Uotila, Nora (2018)
Uotila, Nora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221209
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella lukijamatka palvelumuotoilun keinoin. Työn toimeksiantajana toimi Terramedia Oy, joka kustantaa Käytännön Maamies ja KMVET –lehtiä, joiden lukijoille lukijamatka tuli suunnata. Tarkoituksena oli tuottaa suunnitelma matkasta, joka on räätälöity lehtien lukijoille ja toimeksiantajalle toteuttamiskelpoinen.
Tietoperusta koostui matkailun ja matkailutuotteen suunnittelun teoriasta. Matkailun teoriassa määriteltiin matkailun määreitä ja matkailijaa ja sen jälkeen teoriaa matkailun motiiveista, kohteen valinnasta, sen eri muodoista sekä opinnäytetyössä merkittävistä käsitteistä. Toisena pääaiheena viitekehyksessä oli matkailu tuotteena. Luvussa käsiteltiin matkailutuotetta palveluna ja mistä matkailutuotteen laatu koostuu. Aiheeseen kuuluu myös matkailutuotteen suunnittelu, joka on opinnäytetyössä tärkeässä roolissa.
Toiminnallisessa osuudessa on käyty läpi palvelumuotoilua yleisesti. Opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä koko prosessin sijaan. Suunnittelutyössä käytettiin benchmarkingia, kyselytutkimusta, haastattelua sekä havainnointia. Matkasuunnitelmaan kirjattiin matkailupaketti sekä erillinen viikko-ohjelma. Suunnitelmaan sisältyy kohteen valinta, ajankohdan suunnittelu, lennot, majoitus sekä ruokailut. Tämän lisäksi myös yksityiskohtainen viikko-ohjelma, yhteistyökumppanit ja aktiviteetit on suunniteltu valmiiksi. Matkalle on myös pyydetty matkanjohtaja, jonka kanssa suunnitelma käytiin läpi.
Työn lopputulos eli matkasuunnitelma on valmiiksi suunniteltu tuote, joka toimeksiantajan on mahdollista toteuttaa sellaisenaan tai jatkojalostaa niin halutessaan. Toimeksiantaja oli tyytyväinen saamaansa matkasuunnitelmaan ja eritysesti sen sisältöön ja asiakkaalle tarjottavaan matkan hintaan. Matkasuunnitelman ohjelmasisältöä varten olisi voitu kerryttää syvempää asiakastietoa, mutta suunnitelma on jo tällaisenaan täysin kohderyhmälle suunnattu. Tuotesuunnitelma on ensimmäinen pilotti matkasta, jota toimeksiantajan on mahdollista kehittää entisestään vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin vieläkin paremmin.
Tietoperusta koostui matkailun ja matkailutuotteen suunnittelun teoriasta. Matkailun teoriassa määriteltiin matkailun määreitä ja matkailijaa ja sen jälkeen teoriaa matkailun motiiveista, kohteen valinnasta, sen eri muodoista sekä opinnäytetyössä merkittävistä käsitteistä. Toisena pääaiheena viitekehyksessä oli matkailu tuotteena. Luvussa käsiteltiin matkailutuotetta palveluna ja mistä matkailutuotteen laatu koostuu. Aiheeseen kuuluu myös matkailutuotteen suunnittelu, joka on opinnäytetyössä tärkeässä roolissa.
Toiminnallisessa osuudessa on käyty läpi palvelumuotoilua yleisesti. Opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä koko prosessin sijaan. Suunnittelutyössä käytettiin benchmarkingia, kyselytutkimusta, haastattelua sekä havainnointia. Matkasuunnitelmaan kirjattiin matkailupaketti sekä erillinen viikko-ohjelma. Suunnitelmaan sisältyy kohteen valinta, ajankohdan suunnittelu, lennot, majoitus sekä ruokailut. Tämän lisäksi myös yksityiskohtainen viikko-ohjelma, yhteistyökumppanit ja aktiviteetit on suunniteltu valmiiksi. Matkalle on myös pyydetty matkanjohtaja, jonka kanssa suunnitelma käytiin läpi.
Työn lopputulos eli matkasuunnitelma on valmiiksi suunniteltu tuote, joka toimeksiantajan on mahdollista toteuttaa sellaisenaan tai jatkojalostaa niin halutessaan. Toimeksiantaja oli tyytyväinen saamaansa matkasuunnitelmaan ja eritysesti sen sisältöön ja asiakkaalle tarjottavaan matkan hintaan. Matkasuunnitelman ohjelmasisältöä varten olisi voitu kerryttää syvempää asiakastietoa, mutta suunnitelma on jo tällaisenaan täysin kohderyhmälle suunnattu. Tuotesuunnitelma on ensimmäinen pilotti matkasta, jota toimeksiantajan on mahdollista kehittää entisestään vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin vieläkin paremmin.