Kilpailuetu ja toimivimmat markkinointikavat ravintola-alalla : Case Amarillo Kuopio ja Apteekkari Bar&Club
Niskanen, Markus; Paavola, Luukas (2018)
Niskanen, Markus
Paavola, Luukas
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321398
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä markkinointitutkimus kahdelle Kuopiossa sijaitseville Osuuskauppa PeeÄssän ravintoloille Amarillolle ja Apteekkarille. Tutkimuksen lähtökohtana on selvittää ravintoloiden toimivimpia markkinointikanavia ja tutkia ravintoloiden kilpailuetua. Pyrimme selvittämään, mitkä markkinointikanavat ovat yritysten kannalta toimivimpia ja miten yritykset tavoittavat asiakkaat parhaiten. Kilpailuedun selvittämisen tarkoituksena on selvittää miksi asiakkaat käyvät PeeÄssän ravintoloissa ja miten asiakkaat saataisiin käymään ravintoloissa useammin.
Teoreettinen viitekehys koostuu yritysten nykytilanteen analysoinnista, markkinoinnin, asiakassuhteiden ja ostokäyttäytymisen perusteista. Opinnäytetyö perustuu kvantitatiiviseen markkinointitutkimukseen. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselytutkimus toteutettiin lokakuussa 2018.
Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin vastaajien perustietoja, asiakkuuden tilaa, syitä ravintolan valintaan ja ravintolaelämyksen muodostumiseen. Selvitimme myös asiakkaiden toiveita ravintoloiden tapahtumien ja ohjelman suhteen. Tavoitteenamme oli selvittää yritysten toimivimpia markkinointikanavia. Selvitimme mitä kautta asiakkaat ovat saaneet tietoa yrityksestä ja minkä markkinointikanavan kautta he haluaisivat saada tietoa ravintoloiden tulevista tapahtumista ja tarjouksista.
Tutkimuksen avulla Amarillo ja Apteekkari pystyvät kehittämään markkinointitoimintaansa toimivimpien markkinointikanavien avulla, joita olivat muun muassa sosiaalisen median markkinointikanavat ja markkinointi katukuvassa.
Yritykset tuntevat paremmin omat kilpailuetunsa, joten on helpompaa panostaa kilpailuedun kannalta tärkeisiin asioihin. Tutkimuksen avulla selvitettyjä kilpailuetuja ovat muun muassa hinnoittelu, hyvä asiakaspalvelu ja ravintoloiden sijainti. Ravintolat pystyvät kehittämään toimintaa ja tarjoamaan asiakkailleen sopivia tapahtumia ja ohjelmaa tutkimustiedon avulla.
Teoreettinen viitekehys koostuu yritysten nykytilanteen analysoinnista, markkinoinnin, asiakassuhteiden ja ostokäyttäytymisen perusteista. Opinnäytetyö perustuu kvantitatiiviseen markkinointitutkimukseen. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselytutkimus toteutettiin lokakuussa 2018.
Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin vastaajien perustietoja, asiakkuuden tilaa, syitä ravintolan valintaan ja ravintolaelämyksen muodostumiseen. Selvitimme myös asiakkaiden toiveita ravintoloiden tapahtumien ja ohjelman suhteen. Tavoitteenamme oli selvittää yritysten toimivimpia markkinointikanavia. Selvitimme mitä kautta asiakkaat ovat saaneet tietoa yrityksestä ja minkä markkinointikanavan kautta he haluaisivat saada tietoa ravintoloiden tulevista tapahtumista ja tarjouksista.
Tutkimuksen avulla Amarillo ja Apteekkari pystyvät kehittämään markkinointitoimintaansa toimivimpien markkinointikanavien avulla, joita olivat muun muassa sosiaalisen median markkinointikanavat ja markkinointi katukuvassa.
Yritykset tuntevat paremmin omat kilpailuetunsa, joten on helpompaa panostaa kilpailuedun kannalta tärkeisiin asioihin. Tutkimuksen avulla selvitettyjä kilpailuetuja ovat muun muassa hinnoittelu, hyvä asiakaspalvelu ja ravintoloiden sijainti. Ravintolat pystyvät kehittämään toimintaa ja tarjoamaan asiakkailleen sopivia tapahtumia ja ohjelmaa tutkimustiedon avulla.