EVÄITÄ ARKEEN : Toimintakansio tukemassa nuorten itsetuntoa ja yhteisöllisyyttä
Helmiö, Raisa (2010)
Helmiö, Raisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810833
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella toimintakansio, jonka erilaiset toiminnot tukevat Turun Validia-palveluiden lasten ja nuorten yksikön liikuntavammaisten lasten itsetuntoa sekä yhteisöllisyyttä. Toimintakansio on tehty yksikön ohjaajien käyttöön. Ohjaajille kansion tavoite on antaa ideoita ja tukea toimintojen suunnittelulle sekä muistuttaa lähestyvistä juhlapäivistä, joiden ympärille ohjelmaa voi myös suunnitella. Toimintakansion tavoitteena on antaa lapsille turvallisessa ja tasavertaisessa ryhmässä onnistumisen tuntemuksia erilaisten ryhmätoimintojen kautta.
Toiminnallisen opinnäytetyön raporttiosuus koostuu itsetunnon, yhteisöllisyyden ja yhteisön määrittelystä. Pyrin siinä vastaamaan kysymyksiin: Mitä yhteisö merkitsee lapsen ja nuoren itsetunnolle? Sekä miten toimintakansion toiminnot tukevat itsetuntoa ja yhteisöllisyyttä?
Raportissa perehdyn myös tarkemmin muutamaan toimintakansion toiminnon tarkoitukseen. Toimintojen tarkastelua varten pidin Turun Validia-palveluiden lasten ja nuorten yksikössä itsetuntopäivän, jossa kokeilin muutamaa toimintakansion toiminnoista. Toimintojen tarkoituksen onnistumista kartoittaakseni tein kyselyn itsetuntopäivän osallistujille eli lapsille ja yksikön ohjaajille. Palautetta keräsin palautelomakkeen sekä teemahaastattelun avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena on rakentaa lapsille ja nuorille vahva itsetunto sekä opettaa heille erilaisten ryhmätoimintojen kautta sosiaalisiataitoja sekä palautteen antamista. Näiden avulla vahvistetaan samalla sekä yhteisö että yhteisön jäsenten itsetuntoa. Näillä eväillä heillä on hyvät mahdollisuudet vahvaan itsetuntoon myös aikuisiällä, koska vahvaa itsetuntoa pidetään nykyään hyvinvoinnin ja menestymisen edellytyksenä.
Toiminnallisen opinnäytetyön raporttiosuus koostuu itsetunnon, yhteisöllisyyden ja yhteisön määrittelystä. Pyrin siinä vastaamaan kysymyksiin: Mitä yhteisö merkitsee lapsen ja nuoren itsetunnolle? Sekä miten toimintakansion toiminnot tukevat itsetuntoa ja yhteisöllisyyttä?
Raportissa perehdyn myös tarkemmin muutamaan toimintakansion toiminnon tarkoitukseen. Toimintojen tarkastelua varten pidin Turun Validia-palveluiden lasten ja nuorten yksikössä itsetuntopäivän, jossa kokeilin muutamaa toimintakansion toiminnoista. Toimintojen tarkoituksen onnistumista kartoittaakseni tein kyselyn itsetuntopäivän osallistujille eli lapsille ja yksikön ohjaajille. Palautetta keräsin palautelomakkeen sekä teemahaastattelun avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena on rakentaa lapsille ja nuorille vahva itsetunto sekä opettaa heille erilaisten ryhmätoimintojen kautta sosiaalisiataitoja sekä palautteen antamista. Näiden avulla vahvistetaan samalla sekä yhteisö että yhteisön jäsenten itsetuntoa. Näillä eväillä heillä on hyvät mahdollisuudet vahvaan itsetuntoon myös aikuisiällä, koska vahvaa itsetuntoa pidetään nykyään hyvinvoinnin ja menestymisen edellytyksenä.