Asiantuntijapalveluiden kysyntä Food Service -sektorilla ja palvelun kehittäminen asiakaslähtöisesti
Nevala, Heli (2018)
Nevala, Heli
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321470
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiantuntijapalveluiden kysyntä food service -sektorilla sekä kehittää palvelua asiakaslähtöisesti tutkimustulosten sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona suomalaiselle elintarvike- ja ravintola-alan asiantuntijayritykselle Yritys X:lle. Opinnäytetyö koostuu kirjallisuuskatsauksesta, kvalitatiivisesta food service -haastattelututkimuksesta sekä asiakaslähtöisen palvelun kehittämisprosessista.
Food service -haastattelut toteutettiin keväällä ja syksyllä 2018 ja niihin osallistui yhdeksän ruokapalvelualan esimiestä. Haastattelututkimuksen tavoitteena oli selvittää ruokapalvelualan yritysten haasteet liiketoiminnassa sekä kiinnostus Yritys X:n asiantuntijapalvelukonseptia kohtaan kuluttajaymmärryksen, tuotekehi-tyksen ja laadun ja elintarviketurvallisuuden osa-alueella. Tulosten mukaan food service -yritykset kokivat hyvin erilaisia haasteita liiketoiminnassaan. Yritys X:n palvelut koettiin melko kiinnostavina ja asiantuntijapalveluille voisi mahdollisesti olla kysyntää. Haastattelun aineistoa hyödynnettiin palvelun asiakaslähtöisessä kehittämisessä.
Palvelua kehitettiin asiakaslähtöisen palvelun kehittämisprosessia mukaillen, joka koostui strategisesta suunnittelusta, ideoiden tuottamisesta ja seulonnasta, liiketoiminta-analyysistä, moniammatillisen ryhmän muodostamisesta sekä palvelumuotoilusta ja prosessin suunnittelemisesta. Osana kehittämisprosessia toimeksiantoyritykselle järjestettiin palvelumuotoilu-workshop, jossa asiantuntijatiimi sai johdetusti tuottaa asiakaslähtöisiä ideoita tutkimusaineiston pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yksi potentiaalinen asiantuntijapalvelu, Raportti-X. Lisäksi Yritys X sai runsaasti tietoa potentiaalisten food Service -asiakkaiden tarpeista sekä palvelutarjonnan nykyisestä tasosta. Food service -alalle suunnattujen asiantuntijapalveluiden kysynnän uskotaan lisääntyvän tulevaisuudessa ja aiheelle suositellaan lisätutkimuksia.
Food service -haastattelut toteutettiin keväällä ja syksyllä 2018 ja niihin osallistui yhdeksän ruokapalvelualan esimiestä. Haastattelututkimuksen tavoitteena oli selvittää ruokapalvelualan yritysten haasteet liiketoiminnassa sekä kiinnostus Yritys X:n asiantuntijapalvelukonseptia kohtaan kuluttajaymmärryksen, tuotekehi-tyksen ja laadun ja elintarviketurvallisuuden osa-alueella. Tulosten mukaan food service -yritykset kokivat hyvin erilaisia haasteita liiketoiminnassaan. Yritys X:n palvelut koettiin melko kiinnostavina ja asiantuntijapalveluille voisi mahdollisesti olla kysyntää. Haastattelun aineistoa hyödynnettiin palvelun asiakaslähtöisessä kehittämisessä.
Palvelua kehitettiin asiakaslähtöisen palvelun kehittämisprosessia mukaillen, joka koostui strategisesta suunnittelusta, ideoiden tuottamisesta ja seulonnasta, liiketoiminta-analyysistä, moniammatillisen ryhmän muodostamisesta sekä palvelumuotoilusta ja prosessin suunnittelemisesta. Osana kehittämisprosessia toimeksiantoyritykselle järjestettiin palvelumuotoilu-workshop, jossa asiantuntijatiimi sai johdetusti tuottaa asiakaslähtöisiä ideoita tutkimusaineiston pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yksi potentiaalinen asiantuntijapalvelu, Raportti-X. Lisäksi Yritys X sai runsaasti tietoa potentiaalisten food Service -asiakkaiden tarpeista sekä palvelutarjonnan nykyisestä tasosta. Food service -alalle suunnattujen asiantuntijapalveluiden kysynnän uskotaan lisääntyvän tulevaisuudessa ja aiheelle suositellaan lisätutkimuksia.