Ensiaputaidon opetustapahtumat peruskoulun kahdeksasluokkalaisille
Kantanen, Tiina; Humala, Saila (2010)
Kantanen, Tiina
Humala, Saila
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111017
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida kaksi ensiaputaidon opetustapahtumaa Pertunmaan yhtenäiskoulun kahdeksasluokkalaisille. Ensiaputaidon opetustapahtumat järjestettiin Pertunmaan yhtenäiskoulussa, kahtena eri päivänä kahden oppitunnin aikana. Ensiaputaitoja opetettiin luennoimalla, mallisuorituksen esittämisellä sekä oppijoiden ohjatulla harjoittelulla.
Aihe on ajankohtainen, koska Pertunmaan yhtenäiskoulun kahdeksasluokkalaiset osallistuivat pian opetustapahtumien jälkeen valtakunnalliseen Nou Hätä! –pelastustaitokampanjaan liittyvään kilpailuun. Kampanja järjestetään vuosittain ja sen tarkoituksena on lisätä nuorten taitoja toimia hätätilanteissa ja ehkäistä niitä. Ensiaputaidon opetustapahtumien järjestämisen tavoitteena on lisätä tarpeellisia kansalaistaitoja. Ensiaputilanteita harjoitelleilla on todettu olevan paremmat valmiudet toimia tositilanteessa kuin taitoja harjoittelemattomilla.
Peruskoulun opetussuunnitelman terveystiedon keskeisestä sisällöstä valikoitiin yhteistyössä terveystiedon opettajan kanssa opetuksen sisällöt. Opetustapahtumat koostuivat tajuttoman ja elottoman autettavan, murtumien ja nyrjähdysten sekä verenvuotojen ensiavusta ja onnettomuustilanteissa toimimisesta.
Molemmista opetustapahtumista keräsimme palautetta erikseen oppijoilta ja terveystiedon opettajalta, erillisillä lomakkeilla. Palaute oli positiivista ja oppijat kokivat ensiaputaitojensa lisääntyneen. Opettaja luonnehti opetustapahtumia kokonaisuuksiltaan hyviksi ja käytettyjä opetusmenetelmiä tarkoitukseen soveltuviksi.
Opetustapahtumista on hyötyä niin ensiaputaitoja harjoitelleille oppijoille kuin meille ohjaajina. Jatkossa olisikin hyvä järjestää tällaista opetusta mahdollisimman monille nuorille. Maallikkona ensiapua vaativaan tilanteeseen voi joutua lähes missä tahansa ja auttamistilanteessa ensimmäiset minuutit ratkaisevat, oikealla toiminnalla voidaan pelastaa jopa ihmishenkiä.
Aihe on ajankohtainen, koska Pertunmaan yhtenäiskoulun kahdeksasluokkalaiset osallistuivat pian opetustapahtumien jälkeen valtakunnalliseen Nou Hätä! –pelastustaitokampanjaan liittyvään kilpailuun. Kampanja järjestetään vuosittain ja sen tarkoituksena on lisätä nuorten taitoja toimia hätätilanteissa ja ehkäistä niitä. Ensiaputaidon opetustapahtumien järjestämisen tavoitteena on lisätä tarpeellisia kansalaistaitoja. Ensiaputilanteita harjoitelleilla on todettu olevan paremmat valmiudet toimia tositilanteessa kuin taitoja harjoittelemattomilla.
Peruskoulun opetussuunnitelman terveystiedon keskeisestä sisällöstä valikoitiin yhteistyössä terveystiedon opettajan kanssa opetuksen sisällöt. Opetustapahtumat koostuivat tajuttoman ja elottoman autettavan, murtumien ja nyrjähdysten sekä verenvuotojen ensiavusta ja onnettomuustilanteissa toimimisesta.
Molemmista opetustapahtumista keräsimme palautetta erikseen oppijoilta ja terveystiedon opettajalta, erillisillä lomakkeilla. Palaute oli positiivista ja oppijat kokivat ensiaputaitojensa lisääntyneen. Opettaja luonnehti opetustapahtumia kokonaisuuksiltaan hyviksi ja käytettyjä opetusmenetelmiä tarkoitukseen soveltuviksi.
Opetustapahtumista on hyötyä niin ensiaputaitoja harjoitelleille oppijoille kuin meille ohjaajina. Jatkossa olisikin hyvä järjestää tällaista opetusta mahdollisimman monille nuorille. Maallikkona ensiapua vaativaan tilanteeseen voi joutua lähes missä tahansa ja auttamistilanteessa ensimmäiset minuutit ratkaisevat, oikealla toiminnalla voidaan pelastaa jopa ihmishenkiä.