Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
KUNTOUTUKSEEN TULEVIEN LASTEN JA NUORTEN SOPEUTUMISEN TUKEMINEN : Vaalijalan kuntayhtymä
Lindell, Hanne; Lappalainen, Anna (2018)
Lindell, Hanne
Lappalainen, Anna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121621827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121621827
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, josta muodostui samalla tuotteistamisprosessi. Prosessissa kehitettiin sähköinen opas tukimateriaaliksi lasten ja nuorten sopeutumisen tukemiseen tähtäävään toimintaan Vaalijalan osaamis- ja tukikeskuksen lasten ja nuorten oppilaskotien ohjaajien ja hoitajien käyttöön. Opinnäytetyö sisälsi kuusi kerhokertaa, jotka toimivat sähköisen materiaalin testaus- ja kehittämispajoina. Opinnäytetyön tarkoituksena oli helpottaa Vaalijalan oppimis- ja tukikeskuksen lasten ja nuorten oppilaskotien henkilökunnan työskentelyä lasten sopeutumisen tukemisessa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Vaalijalan Kuntayhtymä.
Opinnäytetyö eteni tuotteistamisprosessin vaiheiden mukaisesti: henkilökunnasta nousseen kehittämistarpeen tunnistamisesta ideointivaiheeseen, jossa tutustuimme aiheesta jo tehtyihin tutkimuksiin ja artikkeleihin. Luonnosteluvaiheessa toteutettiin kuusi kokeilukerhokertaa. Kehittelyvaiheessa havaintojen ja palautteen avulla suunniteltiin toimivaa sähköistä tukimateriaalia. Palautetta kerättiin kerhoihin osallistuneilta lapsilta ja nuorilta, sekä heidän omahoitajiltaan. Viimeistelyvaiheessa sähköinen materiaali hiottiin lopulliseen muotoonsa.
Kehittämistyön tuotoksena oli kuuden kerhokerran mittainen lasten ja nuorten sopeutumista tukeva sähköinen materiaalipaketti käytettäväksi oppilaskodin arkeen. Se koostui pedagogisista suunnitelmista jokaista kerhokertaa varten, sekä havainnointilomakkeista. Kerhokerrat muodostavat kokonaisuuden, jonka avulla tuetaan lasten ja nuorten sosiaalisia taitoja ja yhteisöllisyyttä sekä itsetuntoa, itsetuntemusta, tunnetaitoja, vuorovaikutustaitoja ja minäkuvaa. Lapsia ja nuoria rohkaistaan uskomaan itseensä ja hyväksymään itsensä. Kerhokerrat ovat sovellettavissa eri ikäisille lapsille, eri kokoisille lapsiryhmille sekä eri toimintaympäristöihin. Kerhokerrat mahdollistavat strukturoidun toiminnan vahvistumisen, kun oppilaskodille tuleville uusille lapsille ja nuorille toteutetaan kerhotoimintaa yhtenäisellä materiaalilla.
Jatkokehitysideoina opinnäytetyölle on materiaalipaketin käytön tutkiminen, materiaalipaketin laajentaminen sekä lasten, nuorten ja omahoitajien kerhokokemusten tutkiminen.
Opinnäytetyö eteni tuotteistamisprosessin vaiheiden mukaisesti: henkilökunnasta nousseen kehittämistarpeen tunnistamisesta ideointivaiheeseen, jossa tutustuimme aiheesta jo tehtyihin tutkimuksiin ja artikkeleihin. Luonnosteluvaiheessa toteutettiin kuusi kokeilukerhokertaa. Kehittelyvaiheessa havaintojen ja palautteen avulla suunniteltiin toimivaa sähköistä tukimateriaalia. Palautetta kerättiin kerhoihin osallistuneilta lapsilta ja nuorilta, sekä heidän omahoitajiltaan. Viimeistelyvaiheessa sähköinen materiaali hiottiin lopulliseen muotoonsa.
Kehittämistyön tuotoksena oli kuuden kerhokerran mittainen lasten ja nuorten sopeutumista tukeva sähköinen materiaalipaketti käytettäväksi oppilaskodin arkeen. Se koostui pedagogisista suunnitelmista jokaista kerhokertaa varten, sekä havainnointilomakkeista. Kerhokerrat muodostavat kokonaisuuden, jonka avulla tuetaan lasten ja nuorten sosiaalisia taitoja ja yhteisöllisyyttä sekä itsetuntoa, itsetuntemusta, tunnetaitoja, vuorovaikutustaitoja ja minäkuvaa. Lapsia ja nuoria rohkaistaan uskomaan itseensä ja hyväksymään itsensä. Kerhokerrat ovat sovellettavissa eri ikäisille lapsille, eri kokoisille lapsiryhmille sekä eri toimintaympäristöihin. Kerhokerrat mahdollistavat strukturoidun toiminnan vahvistumisen, kun oppilaskodille tuleville uusille lapsille ja nuorille toteutetaan kerhotoimintaa yhtenäisellä materiaalilla.
Jatkokehitysideoina opinnäytetyölle on materiaalipaketin käytön tutkiminen, materiaalipaketin laajentaminen sekä lasten, nuorten ja omahoitajien kerhokokemusten tutkiminen.