Kahvilatoiminnan kehittäminen kansallispuistossa
Tuohino, Sini (2018)
Tuohino, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321476
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Nuuksion kansallispuistossa toimivan Cafe Silvan toimintaan asiakkaiden toiveiden pohjalta ja selvittää kansallispuiston vaatimukset kahvilatoiminnalle.
Toimeksiantajana on Natura Viva, luontomatkailuun keskittyvä perheyritys. Natura Vivalla on kaksi toimipistettä pääkaupunkiseudulla, toinen Vuosaaressa ja toinen Nuuksion kansallispuistossa, Haukkalammella. Molemmissa toimipisteissä on kahvilapalvelut. Haukkalammen toimipiste on uusi ja avattu kesällä 2018. Kahvilan tilat ovat entiset Haukanpesän opastuvan tilat, jotka Natura Viva on vuokrannut käyttöönsä Metsähallitukselta. Samassa tilassa toimii välinevuokraamo, jossa asiakkaat voivat vuokrata käyttöönsä kajakkeja ja SUP -lautoja. Lisäksi asiakkaat voivat vuokrata Fat-Bike -maastopyöriä käyttöönsä. Natura Viva järjestää myös opastettuja luontoelämyksiä ryhmille. Opastuvan vierestä löytyvät myös kokous- ja saunatilat, joita vuokrataan ryhmille.
Toiveena oli saada uuden kahvilan toimintaan kehityssuunnitelma haastattelemalla alueella vierailevia asiakkaita ja havainnoimalla. Lisäksi kahvilan perustamiseen liittyvät viranomaisvaatimukset selvitettiin toimeksiantajan toiveesta. Näiden lisäksi työssä sivutaan ruoan ja luontomatkailun yhteyttä, sekä ruokatrendejä. Teoreettinen viitekehys rakentuu haastatteluun, havainnointiin, kahvilatoimintaan, viranomaisvaatimuksiin, kansallispuistoon, ruokatrendeihin ja luontomatkailuun.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Tukea havainnointiin saatiin keskusteluilla työntekijän ja yrittäjän kanssa. Tietoperustan luomiseen käytetään alan kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä aiheeseen liittyen. Haastattelut luotiin haastattelupohjaan ja tulokset kirjattiin haastattelun aikana. Haastattelut olivat lyhytkestoisia ja niiden avulla pyrittiin selvittämään asiakasprofiilia, asiakastyytyväisyyttä ja toiveita tuotevalikoimaan liittyen. Havainnointia tehtiin haastatteluiden yhteydessä.
Tulokset esitettiin haastatteluiden analysoinnilla raportissa ja kehitysehdotukset esitetään haastattelujen, havainnoinnin ja opinnäytetyössä käytettyjen lähteiden perusteella. Lisäksi yritykselle valmistellaan erillisessä tiedostossa kehityssuunnitelma.
Opinnäytteen tuloksena saatiin kokoon useita kehitysehdotuksia liittyen kahvilan toimintaan ja tuotevalikoimaan. Tuotevalikoimaan ei haastatteluiden perusteella tarvittu suuria muutoksia kahvilassa. Terveellisyys ja vatsaystävälliset vaihtoehdot ja lisäksi kasvis- ja vegaaniset vaihtoehdot olivat osana kehitysehdotuksia. Kotimaisuus ja paikallisuus nousivat myös esille haastatteluissa, kuin myös opinnäytetyössä käytettyjen lähteiden kautta. Kahvilan tuotteiden markkinointiin haluttiin kiinnittää huomiota, haastatteluissa nousseiden tulosten perusteella. Kahvilan ilmanvaihtoon ja lämpötilaan haluttiin kiinnittää huomiota.
Toimeksiantajana on Natura Viva, luontomatkailuun keskittyvä perheyritys. Natura Vivalla on kaksi toimipistettä pääkaupunkiseudulla, toinen Vuosaaressa ja toinen Nuuksion kansallispuistossa, Haukkalammella. Molemmissa toimipisteissä on kahvilapalvelut. Haukkalammen toimipiste on uusi ja avattu kesällä 2018. Kahvilan tilat ovat entiset Haukanpesän opastuvan tilat, jotka Natura Viva on vuokrannut käyttöönsä Metsähallitukselta. Samassa tilassa toimii välinevuokraamo, jossa asiakkaat voivat vuokrata käyttöönsä kajakkeja ja SUP -lautoja. Lisäksi asiakkaat voivat vuokrata Fat-Bike -maastopyöriä käyttöönsä. Natura Viva järjestää myös opastettuja luontoelämyksiä ryhmille. Opastuvan vierestä löytyvät myös kokous- ja saunatilat, joita vuokrataan ryhmille.
Toiveena oli saada uuden kahvilan toimintaan kehityssuunnitelma haastattelemalla alueella vierailevia asiakkaita ja havainnoimalla. Lisäksi kahvilan perustamiseen liittyvät viranomaisvaatimukset selvitettiin toimeksiantajan toiveesta. Näiden lisäksi työssä sivutaan ruoan ja luontomatkailun yhteyttä, sekä ruokatrendejä. Teoreettinen viitekehys rakentuu haastatteluun, havainnointiin, kahvilatoimintaan, viranomaisvaatimuksiin, kansallispuistoon, ruokatrendeihin ja luontomatkailuun.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Tukea havainnointiin saatiin keskusteluilla työntekijän ja yrittäjän kanssa. Tietoperustan luomiseen käytetään alan kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä aiheeseen liittyen. Haastattelut luotiin haastattelupohjaan ja tulokset kirjattiin haastattelun aikana. Haastattelut olivat lyhytkestoisia ja niiden avulla pyrittiin selvittämään asiakasprofiilia, asiakastyytyväisyyttä ja toiveita tuotevalikoimaan liittyen. Havainnointia tehtiin haastatteluiden yhteydessä.
Tulokset esitettiin haastatteluiden analysoinnilla raportissa ja kehitysehdotukset esitetään haastattelujen, havainnoinnin ja opinnäytetyössä käytettyjen lähteiden perusteella. Lisäksi yritykselle valmistellaan erillisessä tiedostossa kehityssuunnitelma.
Opinnäytteen tuloksena saatiin kokoon useita kehitysehdotuksia liittyen kahvilan toimintaan ja tuotevalikoimaan. Tuotevalikoimaan ei haastatteluiden perusteella tarvittu suuria muutoksia kahvilassa. Terveellisyys ja vatsaystävälliset vaihtoehdot ja lisäksi kasvis- ja vegaaniset vaihtoehdot olivat osana kehitysehdotuksia. Kotimaisuus ja paikallisuus nousivat myös esille haastatteluissa, kuin myös opinnäytetyössä käytettyjen lähteiden kautta. Kahvilan tuotteiden markkinointiin haluttiin kiinnittää huomiota, haastatteluissa nousseiden tulosten perusteella. Kahvilan ilmanvaihtoon ja lämpötilaan haluttiin kiinnittää huomiota.