Development of Vertaistalo in Terveyskylä : (Peer support house in HUS eHealth services)
Hirvonen, Anne (2018)
Hirvonen, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121521775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121521775
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten terveydenhuollon potilaat, heidän läheisensä sekä terveydenhuollon ammattilaiset kokevat julkisen terveydenhuollon vertaistuen nykytilan Suomessa, sekä kerätä asiakkailta ja henkilöstöltä kehitysehdotuksia sekä suoraa palautetta, jonka avulla pystytään tuottamaan heitä paremmin palvelevaa vertaistukea.
Kehitysprojekti tehtiin toimeksiantona Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) kehitysosastolle. Tutkimusdata kerättiin Oikeusministeriön Otakantaa.fi-joukkoistamistyökalun avulla. Linkki kyselyyn lähetettiin kaikkiin Suomen potilasjärjestöihin. Saatu palaute koostettiin yhteenvedoksi, jota käytettiin palvelumuotoilutyöpajassa ideoinnin lähteenä. Tavoitteena oli luoda palvelumuotoilun työkaluja käyttäen ehdotus uudesta vertaistukimallista jatkokehitystä ja toteutusta varten. Kehitysprojekti toteutettiin ainoastaan ideoiden synnyttämiseen ja ehdotelmaan saakka. Testaus ja toteutus jätettiin tämän projektin ulkopuolelle. Tarkoitus oli, että siinä vaiheessa suunnitelma siirtyy HUSin kehitysosaston hankkeeksi.
Tämän opinnäytetyön sisältö koostuu neljästätoista osiosta. Ensimmäinen osio koostuu johdannosta. Toisessa ja kolmannessa osiossa kuvataan opinnäytetyön taustoja ja tutkimusasetantaa. Neljäs osio esittelee kehitysprojektin toimeksiantajan sekä muut yhteistyökumppanit. Viidennes osio kuvaa taustaa ja avaa mm. käsitteet vertaistuki, SOTE, asiakastyytyväisyys sekä eHealth-palvelut. Tämän jälkeen seuraa teoriaosuus, jossa kuvataan viitekehystä, joka muodostuu vertaistukipalveluiden kehittämisen ympärille. Keskeisiä aihealueita ovat Design Thinking ja sen menetelmät, palvelumuotoilu, laatu ja kaksoistimanttimalli. Opinnäytetyön lopussa käydään läpi joukkoistamistyökalun kautta saatuja ideoita ja toiveita sekä kuvataan saadun tiedon pohjalta toteutettu kehitystyöpaja sekä sen pohjata syntynyt idea uudesta vertaistukimallista. Yhdennessätoista osiossa ehdotetaan tulevia tutkimusaiheita. Kahdestoista osio arvioi kehitysprojektin tuloksen validiteettia sekä luotettavuutta. Opinnäytetyön viimeinen osio on päätösosa ja siinä kuvataan lopputulema.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on ollut paljastaa olemassa olevan vertaistuen sekä odotusten välinen ero, sekä ideoida uusi palvelu, joka vastaa vertaistukea tarvitsevien odotuksia ja todellisia tarpeita.
Kehitysprojekti tehtiin toimeksiantona Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) kehitysosastolle. Tutkimusdata kerättiin Oikeusministeriön Otakantaa.fi-joukkoistamistyökalun avulla. Linkki kyselyyn lähetettiin kaikkiin Suomen potilasjärjestöihin. Saatu palaute koostettiin yhteenvedoksi, jota käytettiin palvelumuotoilutyöpajassa ideoinnin lähteenä. Tavoitteena oli luoda palvelumuotoilun työkaluja käyttäen ehdotus uudesta vertaistukimallista jatkokehitystä ja toteutusta varten. Kehitysprojekti toteutettiin ainoastaan ideoiden synnyttämiseen ja ehdotelmaan saakka. Testaus ja toteutus jätettiin tämän projektin ulkopuolelle. Tarkoitus oli, että siinä vaiheessa suunnitelma siirtyy HUSin kehitysosaston hankkeeksi.
Tämän opinnäytetyön sisältö koostuu neljästätoista osiosta. Ensimmäinen osio koostuu johdannosta. Toisessa ja kolmannessa osiossa kuvataan opinnäytetyön taustoja ja tutkimusasetantaa. Neljäs osio esittelee kehitysprojektin toimeksiantajan sekä muut yhteistyökumppanit. Viidennes osio kuvaa taustaa ja avaa mm. käsitteet vertaistuki, SOTE, asiakastyytyväisyys sekä eHealth-palvelut. Tämän jälkeen seuraa teoriaosuus, jossa kuvataan viitekehystä, joka muodostuu vertaistukipalveluiden kehittämisen ympärille. Keskeisiä aihealueita ovat Design Thinking ja sen menetelmät, palvelumuotoilu, laatu ja kaksoistimanttimalli. Opinnäytetyön lopussa käydään läpi joukkoistamistyökalun kautta saatuja ideoita ja toiveita sekä kuvataan saadun tiedon pohjalta toteutettu kehitystyöpaja sekä sen pohjata syntynyt idea uudesta vertaistukimallista. Yhdennessätoista osiossa ehdotetaan tulevia tutkimusaiheita. Kahdestoista osio arvioi kehitysprojektin tuloksen validiteettia sekä luotettavuutta. Opinnäytetyön viimeinen osio on päätösosa ja siinä kuvataan lopputulema.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on ollut paljastaa olemassa olevan vertaistuen sekä odotusten välinen ero, sekä ideoida uusi palvelu, joka vastaa vertaistukea tarvitsevien odotuksia ja todellisia tarpeita.