Yrityksen maineen merkitys rekrytoinnissa WorkPower Oy:ssä
Jounila, Aleksandra (2018)
Jounila, Aleksandra
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421642
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka suuri merkitys yrityksen maineella on rekrytointiprosessissa. Tutkimuksen tavoitteena oli teoriaperustaan sekä tutkimustuloksiin perustuen saada selville, mitkä yrityksen maineen ja työnantajakuvan tekijät ovat merkittäviä työnhakijalle, jotta tulokseksi saadaan houkutteleva työnantajakuva työmarkkinoilla. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimi WorkPower Oy ja yrityksen vuokratyöntekijät opinnäytetyön tutkimusjoukkona.
Opinnäytetyön teoriaperustassa käytiin läpi maineen ja työnantajakuvan merkitystä rekrytoinnissa, positiiviseen työnantajakuvaan johtavia eri tekijöitä, maineen syntyä ja rakentumista sekä rekrytointia tarkemmin, rekrytointiprosesseja, rekrytoinnin juridisia seikkoja sekä viestintää rekrytoinnissa. Teoriaperustassa tarkasteltiin myös yrityksen maineen suhdetta sidosryhmiin, sekä brändin ja imagon merkitystä ja rakentumista yrityksissä.
Tutkimus suoritettiin sähköisen kyselylomakkeen muodossa WorkPower Oy:n 981 aktiiviselle vuokratyöntekijälle. Kyselyyn vastasi 90 työntekijää, jotka vastasivat 26 lomakkeessa olleeseen strukturoituun kysymykseen. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään opinnäytetyön pää tutkimuskysymystä eli, kuinka suuri merkitys on yrityksen maineella uusien työntekijöiden rekrytoinnissa. Tämän lisäksi haluttiin selvittää WorkPower Oy:n työnantajakuvan tilannetta, sen suhdetta rekrytointiprosessiin, sekä yrityksen sosiaalisen median kanaviin. Kysely lähetettiin toimeksiantaja yrityksen vuokratyöntekijöille keväällä 2018, jonka vastaukset analysoitiin SPSS ohjelmiston avulla sekä vastausraporttien muodossa.
Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen maine on merkityksellisessä asemassa rekrytoinnissa työnhakijoiden näkökulmasta ja hyvämaineinen yritys on kiinnostava työmarkkinoilla. Hyvämaineisen yrityksen työnhakuprosessiin vastaajat kokivat myös panostavansa enemmän, työhakemuksen kirjoittamisesta lähtien. Positiivista työnantajakuvaa rakensi WorkPower Oy:llä muun muassa onnistunut työhaastattelu, mutta yrityksen sosiaalisen median taas ei koettu lisäävän yrityksen houkuttelevuutta työnantajana. Sosiaalinen media nähtiin kuitenkin merkittävänä osana yritysten työnantajakuvaa ja vuokratyöntekijät kokivat myös tärkeäksi itse päästä vaikuttamaan maineeseen positiivisesti.
Kehittämiskohteena WorkPower Oy:ssä voitaisiin jatkotutkimuksena kartoittaa vuokratyöntekijöiltä sosiaalisen median niitä tekijöitä, jotka houkuttelevat työnhakijoita, sekä parantavat yrityksen työnantajakuvaa. Vuokratyöntekijät voitaisiin mahdollisuuksien mukaan myös osallistuttaa kehitysideointiin ja näin ollen hyödyntää työntekijöiden kiinnostusta vaikuttaa työnantajansa maineeseen positiivisesti, joka kävi tutkimuksen tuloksista ilmi.
Opinnäytetyön teoriaperustassa käytiin läpi maineen ja työnantajakuvan merkitystä rekrytoinnissa, positiiviseen työnantajakuvaan johtavia eri tekijöitä, maineen syntyä ja rakentumista sekä rekrytointia tarkemmin, rekrytointiprosesseja, rekrytoinnin juridisia seikkoja sekä viestintää rekrytoinnissa. Teoriaperustassa tarkasteltiin myös yrityksen maineen suhdetta sidosryhmiin, sekä brändin ja imagon merkitystä ja rakentumista yrityksissä.
Tutkimus suoritettiin sähköisen kyselylomakkeen muodossa WorkPower Oy:n 981 aktiiviselle vuokratyöntekijälle. Kyselyyn vastasi 90 työntekijää, jotka vastasivat 26 lomakkeessa olleeseen strukturoituun kysymykseen. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään opinnäytetyön pää tutkimuskysymystä eli, kuinka suuri merkitys on yrityksen maineella uusien työntekijöiden rekrytoinnissa. Tämän lisäksi haluttiin selvittää WorkPower Oy:n työnantajakuvan tilannetta, sen suhdetta rekrytointiprosessiin, sekä yrityksen sosiaalisen median kanaviin. Kysely lähetettiin toimeksiantaja yrityksen vuokratyöntekijöille keväällä 2018, jonka vastaukset analysoitiin SPSS ohjelmiston avulla sekä vastausraporttien muodossa.
Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen maine on merkityksellisessä asemassa rekrytoinnissa työnhakijoiden näkökulmasta ja hyvämaineinen yritys on kiinnostava työmarkkinoilla. Hyvämaineisen yrityksen työnhakuprosessiin vastaajat kokivat myös panostavansa enemmän, työhakemuksen kirjoittamisesta lähtien. Positiivista työnantajakuvaa rakensi WorkPower Oy:llä muun muassa onnistunut työhaastattelu, mutta yrityksen sosiaalisen median taas ei koettu lisäävän yrityksen houkuttelevuutta työnantajana. Sosiaalinen media nähtiin kuitenkin merkittävänä osana yritysten työnantajakuvaa ja vuokratyöntekijät kokivat myös tärkeäksi itse päästä vaikuttamaan maineeseen positiivisesti.
Kehittämiskohteena WorkPower Oy:ssä voitaisiin jatkotutkimuksena kartoittaa vuokratyöntekijöiltä sosiaalisen median niitä tekijöitä, jotka houkuttelevat työnhakijoita, sekä parantavat yrityksen työnantajakuvaa. Vuokratyöntekijät voitaisiin mahdollisuuksien mukaan myös osallistuttaa kehitysideointiin ja näin ollen hyödyntää työntekijöiden kiinnostusta vaikuttaa työnantajansa maineeseen positiivisesti, joka kävi tutkimuksen tuloksista ilmi.