Kansainvälisen vaateliikkeen laajentuminen Suomen markkinoille : case: Bershka
Avikainen, Tytti; Laine, Pauliina (2010)
Avikainen, Tytti
Laine, Pauliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047714
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa case-yritykselle Suomea uutena markkina-alueena. Case-yritys on Bershka, joka on alkujaan Espanjassa perustettu vaateliike. Tuotteet ovat suunniteltu viimeisimpien trendien mukaan nuorille, nai-sille ja miehille. Case-yrityksellämme ei ole liikkeitä Pohjoismaissa, jossa olisi potentiaaliset markkinat yrityksen toiminnalle.
Teoriaosuudessa käsittelemme kansainvälistymistä, vientiä ja kilpailua sekä markkinoita yleisellä tasolla. Empiriaosuus koostuu kohdemaakartoituksesta, lo-gistisista ratkaisuista, markkinointisuunnitelmasta ja case-yrityksen potentiaalisista menestymismahdollisuuksista Suomessa ja Lahden alueella.
Työ on tehty kirjoituspöytätutkimuksena, jonka tarkoituksena on antaa case-yritykselle lisätietoa kohdemarkkina-alueesta. Työssä käytettävät materiaalit ovat kirjalliset ja sähköiset lähteet. Tämän lisäksi olemme kysyneet liikkeen tuntevien henkilöiden mielipiteitä liikkeen perustamisesta Suomeen.
Bershkan uusin liike avattiin maaliskuussa 2010 Tel-Aviviin, Israeliin. Tämä liike on ensimmäinen Israelissa. Bershka etsii jatkuvasti uusia potentiaalisia kohdemaita toimintansa laajentamiseen. Mielestämme laajentuminen Pohjoismaihin olisi Bershkalle kannattava vaihtoehto, sillä sen tuotteet olisivat kysyttyjä.
Teoriaosuudessa käsittelemme kansainvälistymistä, vientiä ja kilpailua sekä markkinoita yleisellä tasolla. Empiriaosuus koostuu kohdemaakartoituksesta, lo-gistisista ratkaisuista, markkinointisuunnitelmasta ja case-yrityksen potentiaalisista menestymismahdollisuuksista Suomessa ja Lahden alueella.
Työ on tehty kirjoituspöytätutkimuksena, jonka tarkoituksena on antaa case-yritykselle lisätietoa kohdemarkkina-alueesta. Työssä käytettävät materiaalit ovat kirjalliset ja sähköiset lähteet. Tämän lisäksi olemme kysyneet liikkeen tuntevien henkilöiden mielipiteitä liikkeen perustamisesta Suomeen.
Bershkan uusin liike avattiin maaliskuussa 2010 Tel-Aviviin, Israeliin. Tämä liike on ensimmäinen Israelissa. Bershka etsii jatkuvasti uusia potentiaalisia kohdemaita toimintansa laajentamiseen. Mielestämme laajentuminen Pohjoismaihin olisi Bershkalle kannattava vaihtoehto, sillä sen tuotteet olisivat kysyttyjä.