Anafylaksiatapahtuma 112-päivänä kauppakeskus Willassa
Venäläinen, Jasmin; Lehtonen, Sara; Rytkönen, Sini (2018)
Venäläinen, Jasmin
Lehtonen, Sara
Rytkönen, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722007
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida tapahtuma 112 –päivään sekä tuottaa opas anafylaktisesta reaktiosta ja sen ensiavusta sekä lisätä ihmisten tietoutta kyseisestä aiheesta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Hyvinkään seudun allergia- ja astmayhdistyksen kanssa. Opinnäytetyön tilaaja saa käyttöönsä opiskelijoiden toteuttaman adrenaliini-injektorin käyttöoppaan. Tilaaja voi jatkaa oppaan avulla tietouden levittämistä ja halutessaan kehittää sitä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui seuraavista: anafylaktisen reaktio, sen aiheuttajat ja hoito, ohjaaminen tapahtumassa sekä ohjaaminen oppaan avulla. Lisäksi teoreettiseen viitekehykseen sisältyi tapahtuman järjestämisen suunnittelu ja toteutus. Viitekehyksen tietoperusta pohjautuu ajantasaisiin tietolähteisiin ja tutkimuksiin.
Opinnäytetyön 112-tapahtuma suunniteltiin luomalla toimintasuunnitelma ja tekemällä lista tarvittavista materiaaleista. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena Hyvinkään kauppakeskus Willassa 11.2.2018. 112-tapahtuma arvioitiin kyselylomakkeella ja sen tarkoituksena oli kerätä tietoa tapahtumaan osallistuvilta asiakkailta heidän tietämyksestään anafylaktisesta reaktiosta ja infopisteellä toimivien ohjaajien toiminnasta. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, johon vastasi 33 asiakasta. Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS-tilastointiohjelmalla ja niistä tehtiin kuvioita. Lisäksi tapahtumaa varten tehtiin adrenaliini-injektoriopas, jota käytettiin ohjauksen tukena tapahtumassa ja asiakkaat saivat oppaan omaksi.
Kyselylomakkeen mukaan anafylaktinen reaktio on hyvin harvinainen ja ihmisten tietämys aiheesta on melko vähäistä. Kyselyyn vastanneet pitivät tapahtumapistettä informatiivisena ja se lisäsi pisteellä kävijöiden tietoutta anafylaktisesta reaktiosta sekä adrenaliini-injektorin käytöstä. Selvin tulos joka kyselystä nousi esille, oli että anafylaktisen reaktion oireet tunnistettiin paremmin infopisteellä käynnin jälkeen.
Kehittämisehdotuksiksi nousi 112-tapahtuman kehittäminen asiakaslähtöisemmäksi. Tapahtumaa voisi jatkossa suunnitella käyttäjälähtöisesti palvelumuotoilumenetelmin. Tapahtuman kehittämisessä nousi esille sen jakaminen useammalle päivälle yhden päivän sijaan ja se voisi olla kestoltaan lyhyempi, koska silloin voitaisiin saada enemmän osallistujia ja tapahtuman ohjaajat jaksaisivat lyhyemmän ajan tehokkaammin. Lisäksi teknologiaa voisi hyödyntää tapahtumassa esimerkiksi muuttamalla kyselylomakkeen onlinemuotoon.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui seuraavista: anafylaktisen reaktio, sen aiheuttajat ja hoito, ohjaaminen tapahtumassa sekä ohjaaminen oppaan avulla. Lisäksi teoreettiseen viitekehykseen sisältyi tapahtuman järjestämisen suunnittelu ja toteutus. Viitekehyksen tietoperusta pohjautuu ajantasaisiin tietolähteisiin ja tutkimuksiin.
Opinnäytetyön 112-tapahtuma suunniteltiin luomalla toimintasuunnitelma ja tekemällä lista tarvittavista materiaaleista. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena Hyvinkään kauppakeskus Willassa 11.2.2018. 112-tapahtuma arvioitiin kyselylomakkeella ja sen tarkoituksena oli kerätä tietoa tapahtumaan osallistuvilta asiakkailta heidän tietämyksestään anafylaktisesta reaktiosta ja infopisteellä toimivien ohjaajien toiminnasta. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, johon vastasi 33 asiakasta. Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS-tilastointiohjelmalla ja niistä tehtiin kuvioita. Lisäksi tapahtumaa varten tehtiin adrenaliini-injektoriopas, jota käytettiin ohjauksen tukena tapahtumassa ja asiakkaat saivat oppaan omaksi.
Kyselylomakkeen mukaan anafylaktinen reaktio on hyvin harvinainen ja ihmisten tietämys aiheesta on melko vähäistä. Kyselyyn vastanneet pitivät tapahtumapistettä informatiivisena ja se lisäsi pisteellä kävijöiden tietoutta anafylaktisesta reaktiosta sekä adrenaliini-injektorin käytöstä. Selvin tulos joka kyselystä nousi esille, oli että anafylaktisen reaktion oireet tunnistettiin paremmin infopisteellä käynnin jälkeen.
Kehittämisehdotuksiksi nousi 112-tapahtuman kehittäminen asiakaslähtöisemmäksi. Tapahtumaa voisi jatkossa suunnitella käyttäjälähtöisesti palvelumuotoilumenetelmin. Tapahtuman kehittämisessä nousi esille sen jakaminen useammalle päivälle yhden päivän sijaan ja se voisi olla kestoltaan lyhyempi, koska silloin voitaisiin saada enemmän osallistujia ja tapahtuman ohjaajat jaksaisivat lyhyemmän ajan tehokkaammin. Lisäksi teknologiaa voisi hyödyntää tapahtumassa esimerkiksi muuttamalla kyselylomakkeen onlinemuotoon.