”Emmekä ole yksin, vaan voimme ottaa aina yhteyttä." : Asiakkaiden kokemuksia lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnista
Lundberg, Elina (2018)
Lundberg, Elina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722078
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakasperheiden kokemuksia sosiaalihuoltolain mukaisesta lapsiperheiden palvelutarpeen arviointityöskentelystä. Tavoitteena oli selvittää mikä on asiakkaiden kokemus kohtaamisesta, kuulluksi tulemisesta sekä siitä, onko palvelutarpeen arviointiprosessi heidän mielestään onnistunut ja saavatko he prosessin jälkeen sellaisia palveluita, joita kokevat itselleen tarpeelliseksi.
Teoreettinen viitekehys muodostuu lapsiperheiden palvelutarpeen arviointia ohjaavista keskeisistä laeista, sosiaalihuoltolaista sekä lastensuojelulaista. Teoriaosuus esittelee myös palvelutarpeen arviointityöskentelyä sekä keskeisiä käsitteitä, joita ovat asiakaslähtöisyys, perhe, kohtaaminen ja osallisuus. Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen tutkimus, aineisto kerättiin kirjoitelma- ja haastattelupyynnön avulla asiakasperheiltä, joille oli tehty palvelutarpeen arviointi vuosina 2017-2018. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat tulevat kuulluksi ja kokevat arviointityöskentelyn positiivisesti huolimatta siitä, millä tavoin ovat palvelutarpeen arviointiin ohjautuneet. Tutkimuksen mukaan asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä arvioinnin lopputulokseen ja saamiinsa palveluihin, mutta toivovat työskentelyn edetessä lisätietoa tarjolla olevista palveluista ja tukitoimista. Tutkimuksen mukaan asiakkaiden kynnys ottaa jatkossa yhteyttä tuen saamiseksi madaltui palvelutarpeen arviointiprosessin jälkeen.
Teoreettinen viitekehys muodostuu lapsiperheiden palvelutarpeen arviointia ohjaavista keskeisistä laeista, sosiaalihuoltolaista sekä lastensuojelulaista. Teoriaosuus esittelee myös palvelutarpeen arviointityöskentelyä sekä keskeisiä käsitteitä, joita ovat asiakaslähtöisyys, perhe, kohtaaminen ja osallisuus. Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen tutkimus, aineisto kerättiin kirjoitelma- ja haastattelupyynnön avulla asiakasperheiltä, joille oli tehty palvelutarpeen arviointi vuosina 2017-2018. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat tulevat kuulluksi ja kokevat arviointityöskentelyn positiivisesti huolimatta siitä, millä tavoin ovat palvelutarpeen arviointiin ohjautuneet. Tutkimuksen mukaan asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä arvioinnin lopputulokseen ja saamiinsa palveluihin, mutta toivovat työskentelyn edetessä lisätietoa tarjolla olevista palveluista ja tukitoimista. Tutkimuksen mukaan asiakkaiden kynnys ottaa jatkossa yhteyttä tuen saamiseksi madaltui palvelutarpeen arviointiprosessin jälkeen.