”Kyl me jokainen ollaan vastuussa siitä, et miten se tiimi toimii” : Päiväkodin työntekijöiden ajatuksia tiimityöskentelystä
Virtanen, Irene (2018)
Virtanen, Irene
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722019
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimivan tiimin periaatteita ja tiimityöskentelyn vaikutusta päiväkodin toimintaympäristössä. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan tiimien kehitysvaiheita ja etsitään keinoja tiimityöskentelyn kehityksen tukemiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarjota päiväkodin työntekijöille tilaisuus pohtia tiimityöskentelyn perusperiaatteita, oman tiimin tilaa sekä tarjota työkaluja edistämään tiimien toimintaa. Tutkimukseen osallistunut päiväkoti on aloittanut toimintansa tammikuussa 2018.
Teoriaosuus rakentuu tutkimuksen kannalta tärkeistä aihealueista. Tärkeiksi teemoiksi nousivat tiimityöskentelyn perusperiaatteet, tiimin kehitysvaiheet sekä tiimityöskentelyn merkitys varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuudessa avaan tiimityöskentelyä yleisellä tasolla sekä esittelen tiimien kehitysvaiheet Tuckmanin mallin mukaisesti. Lisäksi käsittelen moniammatillista tiimityötä varhaiskasvatuksessa sekä tiimityöskentelyn vaikutusta päiväkodin toimintaympäristössä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin tiimeille tehdyllä teemahaastattelulla. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina ja niihin osallistui kaikki päiväkodin viisi tiimiä.
Tutkimuksessa nousi esille, että tiimityöskentelyn toimivuutta päiväkodissa edistävät avoin vuorovaikutus, yhteinen toimintakulttuuri, luottamus ja sitoutuminen sekä osaamisen ja erilaisuuden hyödyntäminen. Tiimityöskentelyn toimivuuden tai toimimattomuuden nähtiin vaikuttavan lapsiin, vanhempiin sekä tiimin ja koko organisaation yhteistyöhön. Tiimit kokivat, että tiimityöskentelyn kehittymiseen tarvitaan aikaa yhteisille keskusteluille, joissa voidaan puhua sekä työasioita, mutta myös tutustua työkaveriin. Näiden kautta syntyy yhteinen toimintakulttuuri ja luottamus yhteiseen tekemiseen kas-vaa. Lisäksi pysyvä ja yhtenäinen arki vahvistaa tiimihengen rakentumista.
Teoriaosuus rakentuu tutkimuksen kannalta tärkeistä aihealueista. Tärkeiksi teemoiksi nousivat tiimityöskentelyn perusperiaatteet, tiimin kehitysvaiheet sekä tiimityöskentelyn merkitys varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuudessa avaan tiimityöskentelyä yleisellä tasolla sekä esittelen tiimien kehitysvaiheet Tuckmanin mallin mukaisesti. Lisäksi käsittelen moniammatillista tiimityötä varhaiskasvatuksessa sekä tiimityöskentelyn vaikutusta päiväkodin toimintaympäristössä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin tiimeille tehdyllä teemahaastattelulla. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina ja niihin osallistui kaikki päiväkodin viisi tiimiä.
Tutkimuksessa nousi esille, että tiimityöskentelyn toimivuutta päiväkodissa edistävät avoin vuorovaikutus, yhteinen toimintakulttuuri, luottamus ja sitoutuminen sekä osaamisen ja erilaisuuden hyödyntäminen. Tiimityöskentelyn toimivuuden tai toimimattomuuden nähtiin vaikuttavan lapsiin, vanhempiin sekä tiimin ja koko organisaation yhteistyöhön. Tiimit kokivat, että tiimityöskentelyn kehittymiseen tarvitaan aikaa yhteisille keskusteluille, joissa voidaan puhua sekä työasioita, mutta myös tutustua työkaveriin. Näiden kautta syntyy yhteinen toimintakulttuuri ja luottamus yhteiseen tekemiseen kas-vaa. Lisäksi pysyvä ja yhtenäinen arki vahvistaa tiimihengen rakentumista.