Vatialan koulun tyytyväisyystutkimus
Ahopelto, Iiro (2018)
Ahopelto, Iiro
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822334
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kangasalaisen perusopetusta tarjoavan Vatialan koulun oppilaiden asiakastyytyväisyys. Julkiselta sektorilta usein puuttuvan kilpailuelementin vuoksi, julkiset organisaatiot eivät panosta asiakastyytyväisyyteen tai asiakassuhteen ylläpitämiseen niin paljon kuin yksityisellä sektorilla, jossa kilpailu on paljon kovempaa. Perusopetuksessa asiakastyytyväisyydellä on kuitenkin luonnollisesti jonkin asteista vaikutusta oppilaiden opintomenestykseen sekä sujuvaan kouluarkeen. Tämän vuoksi Vatialan koululla halutaan selvittää oppilaiden tyytyväisyyttä koulunkäyntiin ja koulun toimintaan, jotta toimintaa pystyttäisiin kehittämään ja mahdollisiin kehityskohtiin vaikuttamaan.
Tutkimus toteutettiin nettikyselynä ja kyselyn lomakkeen täytti 66 koulun 5. luokkalaista oppilasta. Tutkimus oli pääosin määrällinen ja kyselylomakkeen 16:sta kysymyksestä 15 oli määrällisiä kysymyksiä ja laadullisia kysymyksiä oli vain yksi. Vastaajien vastausprosentti määrällisiin kysymyksiin oli 100%, mutta kyselyn laadulliseen kysymykseen oltiin vastattu heikommin. Kysely toteutettiin Google Drive kyselysovelluksella, jonka luoma havaintomatriisi käsiteltiin ja luotiin analysoitavaan muotoon Microsoft Excelillä. Tuloksista saatiin käsitys asiakastyytyväisyyden tilasta sekä pystytään havainnoimaan onnistumisen ja kehityksen kohteita.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee asiakkuutta, palvelun laatua ja asiakastyytyväisyyttä. Tarkoituksena oli perehtyä asiakastyytyväisyyden ja sen selvittämisen tärkeyteen pääasiassa toimeksiantajan näkökulmasta, mutta myös huomioiden sen tärkeys yritysmaailmassa. Teoria luo pohjan opinnäytetyön toiminnallisena osana toteutettuun tyytyväisyystutkimukseen.
Tutkimus toteutettiin nettikyselynä ja kyselyn lomakkeen täytti 66 koulun 5. luokkalaista oppilasta. Tutkimus oli pääosin määrällinen ja kyselylomakkeen 16:sta kysymyksestä 15 oli määrällisiä kysymyksiä ja laadullisia kysymyksiä oli vain yksi. Vastaajien vastausprosentti määrällisiin kysymyksiin oli 100%, mutta kyselyn laadulliseen kysymykseen oltiin vastattu heikommin. Kysely toteutettiin Google Drive kyselysovelluksella, jonka luoma havaintomatriisi käsiteltiin ja luotiin analysoitavaan muotoon Microsoft Excelillä. Tuloksista saatiin käsitys asiakastyytyväisyyden tilasta sekä pystytään havainnoimaan onnistumisen ja kehityksen kohteita.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee asiakkuutta, palvelun laatua ja asiakastyytyväisyyttä. Tarkoituksena oli perehtyä asiakastyytyväisyyden ja sen selvittämisen tärkeyteen pääasiassa toimeksiantajan näkökulmasta, mutta myös huomioiden sen tärkeys yritysmaailmassa. Teoria luo pohjan opinnäytetyön toiminnallisena osana toteutettuun tyytyväisyystutkimukseen.