Yrityskuva- ja tunnettuustutkimus : Brugg-Pema Oy
Rintamäki, Satu (2010)
Rintamäki, Satu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311317
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yrityskuvatutkimuksen avulla erään lvi-alan yrityksen yrityskuvaa ja tunnettuutta business-to-business -toimijoiden keskuudessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vastaajien mielikuvia yrityksen toiminnasta sekä tunnettuuden taso muihin kilpaileviin yrityksiin verrattuna.
Yrityskuvatutkimus on tärkeä väline yrityksen strategisessa johtamisessa. Tutkimuksen tulosten avulla on yritysjohdon mahdollista havaita sekä vahvuudet, että kehityksen tarpeessa olevat osa-alueet ja siten johtaa yritystä haluttuun suuntaan. Työn teoreettinen viitekehys koostuu yrityskuvan, mielikuvien ja maineen muodostumisen teoriasta. Yrityskuvatutkimuksen kysymykset pohjautuvat Ropen ja Metherin teoriaan yrityskuvan muodostumiseen vaikuttavista toiminnallisista tekijöistä ja Ropen mielikuvien ja tunnettuuden tutkimisen prosessiin.
Yrityskuvatutkimus suoritettiin Internetissä sähköpostitse Webropol -kyselynä huhtikuussa 2010. Kvantitatiivisen tutkimuksen otos koostui 1685 lvi-alan toimijasta, joita olivat tukkuliikkeet, urakoitsijat, suunnittelijat, sekä energialaitosten ja kunnan työntekijät. Tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 17,7 %.
Tutkimus osoitti, että vastaajien kesken yritys tunnetaan melko hyvin, mutta eräiden alan toimijoiden kesken yrityksen tunnettuutta olisi syytä parantaa. Mielikuvat yrityksestä ja sen toiminnasta olivat positiivisia. Yrityksen tietyt tuotemerkit saivat verrattain enemmän havaintoja, joten kehitysehdotuksena tiettyjen tuotemerkkien tunnettuutta olisi syytä parantaa.
Avainsanat: yrityskuva, mielikuvat, tunnettuus, maine.
Yrityskuvatutkimus on tärkeä väline yrityksen strategisessa johtamisessa. Tutkimuksen tulosten avulla on yritysjohdon mahdollista havaita sekä vahvuudet, että kehityksen tarpeessa olevat osa-alueet ja siten johtaa yritystä haluttuun suuntaan. Työn teoreettinen viitekehys koostuu yrityskuvan, mielikuvien ja maineen muodostumisen teoriasta. Yrityskuvatutkimuksen kysymykset pohjautuvat Ropen ja Metherin teoriaan yrityskuvan muodostumiseen vaikuttavista toiminnallisista tekijöistä ja Ropen mielikuvien ja tunnettuuden tutkimisen prosessiin.
Yrityskuvatutkimus suoritettiin Internetissä sähköpostitse Webropol -kyselynä huhtikuussa 2010. Kvantitatiivisen tutkimuksen otos koostui 1685 lvi-alan toimijasta, joita olivat tukkuliikkeet, urakoitsijat, suunnittelijat, sekä energialaitosten ja kunnan työntekijät. Tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 17,7 %.
Tutkimus osoitti, että vastaajien kesken yritys tunnetaan melko hyvin, mutta eräiden alan toimijoiden kesken yrityksen tunnettuutta olisi syytä parantaa. Mielikuvat yrityksestä ja sen toiminnasta olivat positiivisia. Yrityksen tietyt tuotemerkit saivat verrattain enemmän havaintoja, joten kehitysehdotuksena tiettyjen tuotemerkkien tunnettuutta olisi syytä parantaa.
Avainsanat: yrityskuva, mielikuvat, tunnettuus, maine.