Muutosjohtaminen digitaalisen tehtävälistan käyttöönotossa : Case Kuljetus ja Muutto O. Jylhä Oy
Jylhä, Reetta (2018)
Jylhä, Reetta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922518
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajayritykselle Kuljetus ja Muutto O. Jylhä Oy:lle. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli ajojärjestelijöiden välinen huono sisäinen viestintä. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa ajojärjestelijöiden sisäistä viestintää ottamalla käyttöön digitaalinen tehtävälistasovellus. Haasteena on muutos, joka vaatii onnistuakseen suunnitelmaa sovelluksen käyttöönotosta ja oikeanlaista muutosjohtamista.
Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat: Minkälaisia haasteita ajojärjestelijät ovat kohdanneet viestinnässä ja mistä ne ovat johtuneet? Mitkä toiminnot ovat tärkeimpiä ominaisuuksia sovelluksessa, jotka ratkaisevat yrityksen mainitsemia haasteita? Mitä sovelluksen käyt- töönotto vaatii?
Tutkimusote oli laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia ja ajojär- jestelijöiden teemahaastattelua. Aineisto litteroitiin, teemoiteltiin ja näiden pohjalta analy- soitiin.
Tuloksena saatiin paljon tietoa siitä, mitä pitää ottaa huomioon tulevassa muutoksessa. Haastateltavat ymmärsivät muutoksen tarpeen ja olivat valmiita ottamaan sovelluksen käyttöön. Yhteisymmärryksessä haastateltavien ja yrityksen johdon kanssa sovellus nähtiin hyödylliseksi ratkaisemaan yrityksen kohtaamat viestinnälliset haasteet, jos kaikki käyttä- vät sitä aktiivisesti ja reaaliaikaisesti. Aineiston pohjalta määriteltiin tärkeimmät sovelluk- sen ominaisuudet yrityksen sisäisen viestinnän haasteiden ratkaisuun. Saatiin myös tietoa sovelluksen ongelmista tai mahdollisista haittapuolista, jotka tulee ottaa huomioon, jotta saadaan onnistunut muutos aikaiseksi. Opinnäytetyön tuloksien ja teorian pohjalta laadit- tiin räätälöity suunnitelma muutoksen läpiviemiseen Kuljetus ja Muutto O. Jylhä Oy:lle. Suunnitelma löytyy opinnäytetyön liitteistä.
Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat: Minkälaisia haasteita ajojärjestelijät ovat kohdanneet viestinnässä ja mistä ne ovat johtuneet? Mitkä toiminnot ovat tärkeimpiä ominaisuuksia sovelluksessa, jotka ratkaisevat yrityksen mainitsemia haasteita? Mitä sovelluksen käyt- töönotto vaatii?
Tutkimusote oli laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia ja ajojär- jestelijöiden teemahaastattelua. Aineisto litteroitiin, teemoiteltiin ja näiden pohjalta analy- soitiin.
Tuloksena saatiin paljon tietoa siitä, mitä pitää ottaa huomioon tulevassa muutoksessa. Haastateltavat ymmärsivät muutoksen tarpeen ja olivat valmiita ottamaan sovelluksen käyttöön. Yhteisymmärryksessä haastateltavien ja yrityksen johdon kanssa sovellus nähtiin hyödylliseksi ratkaisemaan yrityksen kohtaamat viestinnälliset haasteet, jos kaikki käyttä- vät sitä aktiivisesti ja reaaliaikaisesti. Aineiston pohjalta määriteltiin tärkeimmät sovelluk- sen ominaisuudet yrityksen sisäisen viestinnän haasteiden ratkaisuun. Saatiin myös tietoa sovelluksen ongelmista tai mahdollisista haittapuolista, jotka tulee ottaa huomioon, jotta saadaan onnistunut muutos aikaiseksi. Opinnäytetyön tuloksien ja teorian pohjalta laadit- tiin räätälöity suunnitelma muutoksen läpiviemiseen Kuljetus ja Muutto O. Jylhä Oy:lle. Suunnitelma löytyy opinnäytetyön liitteistä.