Valon Kaupunki -tapahtuman mainonnan tavoittavuuden lisääminen
Seppänen, Siru; Rytkönen, Jenna (2018)
Lataukset:
Seppänen, Siru
Rytkönen, Jenna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221061
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka Valon kaupunki -tapahtuman mainonta tavoittaa
potentiaalisia kävijöitä. Tavoitteena oli löytää lisää tapoja, kuinka mainonta tavoittaisi
enemmän kiinnostuneita katsojia sekä kehittää vanhoja mainostuskanavia seuraajamäärän
kasvattamiseksi. Tutkimuskysymysyksinä olivat, miten kasvattaa Valon kaupunki -tapahtuman
mainonnan tavoittavuutta, mistä sosiaalisen median kanavasta ihmiset haluavat saavat
tietoa tapahtumasta sekä millainen mainonta tavoittaa eniten katsojia.
Teoriaosuus koottiin etsimällä tietoa markkinoinnista, mainonnasta, sosiaalisesta mediasta
sekä valotapahtumista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena sekä kvantitatiivisena tutkimuksena.
Määrällisen tutkimuksen menetelmänä oli verkkokysely, jonka tuloksena saatiin
61 vastausta tapahtuman kävijöiltä. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna,
johon osallistui kaksi henkilöä, jotka olivat vastanneet aiemmin verkkokyselyyn.
Tuloksista kävi ilmi, että tapahtuman mainontaa ja sen tavoittavuutta haluttaisiin kehittää
lisäämällä mainontaa Jyväskylän keskustan ulkopuolelle, esimerkiksi lähiöihin sekä lähikaupunkeihin,
tekemällä tapahtumasta videoita havainnollistamaan potentiaalisille kävijöille,
mitä tapahtuma voi sisältää tai mainostamalla tapahtumaa ympäri vuoden, esimerkiksi urheilutapahtumissa
tai kouluissa. Tärkeimpänä mainonnan keinona pidettiin sosiaalista mediaa,
etenkin Facebookia ja sen monipuolisia käyttötarkoituksia. Lisäksi tapahtuman kansainvälistämiseksi
ehdotettiin yhteistyötä lentoyhtiöisen kanssa, joiden kautta ulkomaalaisetkin
kävijät voisivat löytää tapahtuman.
Niiden keinojen avulla, jotka ilmenivät tutkimuksesta, toimeksiantaja pystyy keskittämään
toimintansa oleellisimpiin seikkoihin, mainonnan tavoittavuuden tehostamiseksi.
potentiaalisia kävijöitä. Tavoitteena oli löytää lisää tapoja, kuinka mainonta tavoittaisi
enemmän kiinnostuneita katsojia sekä kehittää vanhoja mainostuskanavia seuraajamäärän
kasvattamiseksi. Tutkimuskysymysyksinä olivat, miten kasvattaa Valon kaupunki -tapahtuman
mainonnan tavoittavuutta, mistä sosiaalisen median kanavasta ihmiset haluavat saavat
tietoa tapahtumasta sekä millainen mainonta tavoittaa eniten katsojia.
Teoriaosuus koottiin etsimällä tietoa markkinoinnista, mainonnasta, sosiaalisesta mediasta
sekä valotapahtumista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena sekä kvantitatiivisena tutkimuksena.
Määrällisen tutkimuksen menetelmänä oli verkkokysely, jonka tuloksena saatiin
61 vastausta tapahtuman kävijöiltä. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna,
johon osallistui kaksi henkilöä, jotka olivat vastanneet aiemmin verkkokyselyyn.
Tuloksista kävi ilmi, että tapahtuman mainontaa ja sen tavoittavuutta haluttaisiin kehittää
lisäämällä mainontaa Jyväskylän keskustan ulkopuolelle, esimerkiksi lähiöihin sekä lähikaupunkeihin,
tekemällä tapahtumasta videoita havainnollistamaan potentiaalisille kävijöille,
mitä tapahtuma voi sisältää tai mainostamalla tapahtumaa ympäri vuoden, esimerkiksi urheilutapahtumissa
tai kouluissa. Tärkeimpänä mainonnan keinona pidettiin sosiaalista mediaa,
etenkin Facebookia ja sen monipuolisia käyttötarkoituksia. Lisäksi tapahtuman kansainvälistämiseksi
ehdotettiin yhteistyötä lentoyhtiöisen kanssa, joiden kautta ulkomaalaisetkin
kävijät voisivat löytää tapahtuman.
Niiden keinojen avulla, jotka ilmenivät tutkimuksesta, toimeksiantaja pystyy keskittämään
toimintansa oleellisimpiin seikkoihin, mainonnan tavoittavuuden tehostamiseksi.