Tunnetaitoja varhaiskasvatukseen
Lahdenperä, Annina (2018)
Lahdenperä, Annina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922425
Tiivistelmä
Lapsen käyttäytymistä ja toimintaa ohjaavat voimakkaasti tunteet. Tunnetaidot, eli taito tunnistaa, ilmasta ja säädellä tunteita on edellytys kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille ja suojaavat elämän kolhuilta. Taito säädellä tunteita ja ilmaista niitä sopivalla tavalla, on edellytys hyväksyttävälle sosiaaliselle käyttäytymiselle. Mitä paremmin lapsi hallitsee nämä taidot, sitä todennäköisemmin hän pääsee mukaan leikkiin ja saa tärkeitä toverisuhteita.
Aikuisen rooli lapsen tunnetaitojen kehityksen tukena on korvaamaton. Lapsi tarvitsee aikuisen tukea tunteiden tunnistamisessa, niiden nimeämisessä ja ilmaisussa. Lapselle tulee osoittaa, että kaikki tunteet kuuluvat elämään ja ne ovat sallittuja. Varhaiskasvatuksessa tunnetaitoja voidaan harjoitella myös toiminnallisten menetelmien avulla. Työskentelyssä hyödynnettävät erilaiset toimintavälineet, kuten kuva- ja virikekortit, tukevat vuorovaikutusta, lapsen motivaatiota ja auttavat pohtimaan asioita turvalliselta etäisyydeltä.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää toiminnallinen työväline, jonka avulla voidaan harjoitella tunnetaitoja. Työelämän yhteistyönkumppanini, päiväkoti Pilke Auringonnousun kasvattajien kanssa kokeilimme lapsiryhmissä luomieni tunnekorttien toimivuutta ja niiden erilaisia käyttötapoja. Heidän ja omien kokeilujen sekä aikaisemman menetelmäkirjallisuuden pohjalta kokosin korteille käyttöoppaan: Kisu-Katin tunnekortit- toimintaideoita tunnetaitokasvatukseen. Opas pitää sisällään toimintaideoiden lisäksi teoriatietoa lapsen tunnetaitojen kehityksestä ja aikuisen roolista sen tukemisessa.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, jossa kuvataan pääasiassa lapsen tunnetaitojen kehittymistä ja aikuisen roolia niiden tukemisessa. Lisäksi kuvataan kehittämishankkeen prosessia, siinä käytettyjä menetelmiä ja syntynyttä tuotosta. Viimeisessä kappaleessa pohditaan muun muassa hankkeen toteutusta, aiheeseen liittyviä haasteita sekä tuotoksen tulevaisuutta.
Aikuisen rooli lapsen tunnetaitojen kehityksen tukena on korvaamaton. Lapsi tarvitsee aikuisen tukea tunteiden tunnistamisessa, niiden nimeämisessä ja ilmaisussa. Lapselle tulee osoittaa, että kaikki tunteet kuuluvat elämään ja ne ovat sallittuja. Varhaiskasvatuksessa tunnetaitoja voidaan harjoitella myös toiminnallisten menetelmien avulla. Työskentelyssä hyödynnettävät erilaiset toimintavälineet, kuten kuva- ja virikekortit, tukevat vuorovaikutusta, lapsen motivaatiota ja auttavat pohtimaan asioita turvalliselta etäisyydeltä.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää toiminnallinen työväline, jonka avulla voidaan harjoitella tunnetaitoja. Työelämän yhteistyönkumppanini, päiväkoti Pilke Auringonnousun kasvattajien kanssa kokeilimme lapsiryhmissä luomieni tunnekorttien toimivuutta ja niiden erilaisia käyttötapoja. Heidän ja omien kokeilujen sekä aikaisemman menetelmäkirjallisuuden pohjalta kokosin korteille käyttöoppaan: Kisu-Katin tunnekortit- toimintaideoita tunnetaitokasvatukseen. Opas pitää sisällään toimintaideoiden lisäksi teoriatietoa lapsen tunnetaitojen kehityksestä ja aikuisen roolista sen tukemisessa.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, jossa kuvataan pääasiassa lapsen tunnetaitojen kehittymistä ja aikuisen roolia niiden tukemisessa. Lisäksi kuvataan kehittämishankkeen prosessia, siinä käytettyjä menetelmiä ja syntynyttä tuotosta. Viimeisessä kappaleessa pohditaan muun muassa hankkeen toteutusta, aiheeseen liittyviä haasteita sekä tuotoksen tulevaisuutta.