Okaria Oy:n kotimaan kuljetuksien hiilijalanjälki vertailu
Vainio, Susanna (2018)
Vainio, Susanna
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922464
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia toimeksiantaja Okaria Oy:n kotimaan kuljetuksista aiheutunutta hiilijalanjälkeä. Yritys uudisti varastointitoimintojaan vuosien 2016 ja 2017 vaihteessa sulkien Kaarinan Piispanristin varaston ja ulkoistaen kaikki varastointi- ja logistiikkatoiminnot Vantaalle. Muutoksella on uskottu olevan positiivinen ympäristövaikutus ja tällä työllä pyritään näyttää uskomus todeksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yrityksen yhteiskuntavastuuta ja etenkin ympäristövastuuta. Yleisten kuljetuksista aiheutuneiden ympäristövaikutusten lisäksi käydään läpi Viestintä- ja Liikenneministeriön väliraporttia Hiiletön liikenne 2045, jossa käsitellään eri tapoja vähentää hiilidioksidipäästöjä tulevaisuudessa. Teoriaosuuden toisessa osassa käsitellään kuljetuksien hiilijalanjäljen laskutapoja ja päästöjen jyvitystä asiakas- sekä lähetyskohtaisesti.
Tutkimusosuus perustuu kuljetusliikkeeltä saatuihin kuljetusyhteenvetoihin ja päästölaskelmiin. Aihetta lähestytään kuljetusten tarvetta tutkimalla eri näkökulmista kuten selvittämällä mihin päin Suomea lähetykset ovat kulkeutuneet, muutoksia suoratoimitusten ja saapuneiden toimituksien määrissä sekä lopuksi vertaillaan vielä kokonaiskuljetusketjun pituuden muutoksia.
Opinnäytetyöllä onnistuttiin todistamaan, että toimintaa on osattu tehostaa oikeilla keinoilla, mikä on myynnin huomattavasta kasvusta huolimatta mahdollistanut hillitymmät muutokset päästömäärissä. Monelta kannalta katsottuna päästöt ovat jopa pienentyneet varastostrategian muutoksen myötä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yrityksen yhteiskuntavastuuta ja etenkin ympäristövastuuta. Yleisten kuljetuksista aiheutuneiden ympäristövaikutusten lisäksi käydään läpi Viestintä- ja Liikenneministeriön väliraporttia Hiiletön liikenne 2045, jossa käsitellään eri tapoja vähentää hiilidioksidipäästöjä tulevaisuudessa. Teoriaosuuden toisessa osassa käsitellään kuljetuksien hiilijalanjäljen laskutapoja ja päästöjen jyvitystä asiakas- sekä lähetyskohtaisesti.
Tutkimusosuus perustuu kuljetusliikkeeltä saatuihin kuljetusyhteenvetoihin ja päästölaskelmiin. Aihetta lähestytään kuljetusten tarvetta tutkimalla eri näkökulmista kuten selvittämällä mihin päin Suomea lähetykset ovat kulkeutuneet, muutoksia suoratoimitusten ja saapuneiden toimituksien määrissä sekä lopuksi vertaillaan vielä kokonaiskuljetusketjun pituuden muutoksia.
Opinnäytetyöllä onnistuttiin todistamaan, että toimintaa on osattu tehostaa oikeilla keinoilla, mikä on myynnin huomattavasta kasvusta huolimatta mahdollistanut hillitymmät muutokset päästömäärissä. Monelta kannalta katsottuna päästöt ovat jopa pienentyneet varastostrategian muutoksen myötä.