Tiedolla johtamisen kehittäminen : Case: VR Transpoint, Myynti ja markkinointi
Lantta, Laura (2018)
Lantta, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321370
Tiivistelmä
Myynnin toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti. Jotta yritys pysyy mukana muutoksessa ja kiristyvässä kilpailussa, on myyntiä ja myynnin johtamista ohjaavia tietoja ja tietojen käytön toimintatapoja arvioitava ja kehitettävä. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää näitä tietoja VR Transpointin myynti- ja markkinointiyksikössä. Tavoitteena oli löytää tietoja ja tietojen käytön toimintatapoja, joilla myynnissä voidaan toimia ja myyntiä johtaa entistä tehokkaammin.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään myynnin johtamista, tiedolla johtamista, liiketoimintatiedon hallintaa sekä sitä, mikä on oppivan organisaation merkitys tiedolla johtamisen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto tutkimukseen kerättiin teemahaastatteluilla, jotka tehtiin touko-kesäkuussa 2018. Haastatteluihin valittiin yhteensä kahdeksan henkilöä myynti- ja markkinointiyksiköstä. Tutkimustulokset analysoitiin teemoittelemalla aineistoa tutkimuksen kannalta kiinnostaviin asioihin.
Tutkimuksen tuloksena saatiin paljon informaatiota tietojen nykyisestä käytöstä, tietojen käytön ja hankinnan ongelmista sekä toiveita tietojen käyttöön ja niiden hyödyntämiseen. Kehitysehdotuksina esitettiin paremmin myynnin tarpeisiin vastaavan BI-järjestelmän käyttöönottoa ja tiedon jaon parantamista toisen asiakasvastaavan asiak-kuuksiin tutustumalla.
Opinnäytetyön tulosten avulla voidaan kehittää VR Transpointin myynti- ja markkinointiyksikön toimintaa tietojen käytössä ja jakamisessa sekä löytää uusia kehitystarpeita ja -mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään myynnin johtamista, tiedolla johtamista, liiketoimintatiedon hallintaa sekä sitä, mikä on oppivan organisaation merkitys tiedolla johtamisen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto tutkimukseen kerättiin teemahaastatteluilla, jotka tehtiin touko-kesäkuussa 2018. Haastatteluihin valittiin yhteensä kahdeksan henkilöä myynti- ja markkinointiyksiköstä. Tutkimustulokset analysoitiin teemoittelemalla aineistoa tutkimuksen kannalta kiinnostaviin asioihin.
Tutkimuksen tuloksena saatiin paljon informaatiota tietojen nykyisestä käytöstä, tietojen käytön ja hankinnan ongelmista sekä toiveita tietojen käyttöön ja niiden hyödyntämiseen. Kehitysehdotuksina esitettiin paremmin myynnin tarpeisiin vastaavan BI-järjestelmän käyttöönottoa ja tiedon jaon parantamista toisen asiakasvastaavan asiak-kuuksiin tutustumalla.
Opinnäytetyön tulosten avulla voidaan kehittää VR Transpointin myynti- ja markkinointiyksikön toimintaa tietojen käytössä ja jakamisessa sekä löytää uusia kehitystarpeita ja -mahdollisuuksia.