Lasten digikulttuurin syntysijoilla : Tutkimus alakoulun 1.–3. luokan oppilaiden vanhempien digitietämyksestä ja kokemuksista liittyen lastensa internetin käyttöön
Huovinen, Jukka (2018)
Huovinen, Jukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922367
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kuopiolainen Pelituki (Kuopion seudun mielenterveysseura Hyvä Mieli ry), joka tuottaa ja välittää tietoa internetin käytöstä sekä siihen mahdollisesti liittyvien haittojen tunnistamisesta ja ehkäisemisestä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata lasten digikulttuuri-ilmiötä keskeisten mediankäyttömuotojen ja palvelujen osalta sekä tuottaa uutta tietoa lasten vanhempien digitietämyksestä, -asenteista sekä kokemuksista liittyen lastensa mediankäyttöön. Lisätietoa haluttiin kerätä myös lapsiperheiden luomista oman kodin mediankäytön säännöistä, “digistrategioista”.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena ja aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella internetissä. Kysely jaeltiin seitsemän kuopiolaisen ala- ja yhtenäiskoulun 7–9 -vuotiaiden oppilaiden vanhemmille koulujen Wilma-järjestelmää käyttäen. Kyselyyn saatiin vastaukset 129 oppilaan vanhemmalta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vanhemmat olivat valveutuneita lastensa mediankäytön suhteen. Kodeissa käytiin keskustelua lasten käyttämistä mediasisällöistä ja sovelluksista. Perheillä oli yhdessä sovittuja mediankäytön sääntöjä esimerkiksi sopivien mediasisältöjen suhteen ja sääntöjen toteutumista valvottiin. Mediatuotteiden PEGI-ikäsuositusjärjestelmä tunnettiin hyvin ja pääsääntöisesti sitä myös toteutettiin kodin mediavalinnoissa. Silti vanhempien kertomuksissa nousivat hyvän tietämyksen ja vastuullisuuden ohella esille osittainen epätietoisuus ja turhautuminen lasten mediankäytön vaikutuksista. Moni kyselyyn vastanneista vanhemmista oli havainnut negatiivisia vaikutuksia esimerkiksi lapsensa yleisessä aktiivisuudessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata lasten digikulttuuri-ilmiötä keskeisten mediankäyttömuotojen ja palvelujen osalta sekä tuottaa uutta tietoa lasten vanhempien digitietämyksestä, -asenteista sekä kokemuksista liittyen lastensa mediankäyttöön. Lisätietoa haluttiin kerätä myös lapsiperheiden luomista oman kodin mediankäytön säännöistä, “digistrategioista”.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena ja aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella internetissä. Kysely jaeltiin seitsemän kuopiolaisen ala- ja yhtenäiskoulun 7–9 -vuotiaiden oppilaiden vanhemmille koulujen Wilma-järjestelmää käyttäen. Kyselyyn saatiin vastaukset 129 oppilaan vanhemmalta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vanhemmat olivat valveutuneita lastensa mediankäytön suhteen. Kodeissa käytiin keskustelua lasten käyttämistä mediasisällöistä ja sovelluksista. Perheillä oli yhdessä sovittuja mediankäytön sääntöjä esimerkiksi sopivien mediasisältöjen suhteen ja sääntöjen toteutumista valvottiin. Mediatuotteiden PEGI-ikäsuositusjärjestelmä tunnettiin hyvin ja pääsääntöisesti sitä myös toteutettiin kodin mediavalinnoissa. Silti vanhempien kertomuksissa nousivat hyvän tietämyksen ja vastuullisuuden ohella esille osittainen epätietoisuus ja turhautuminen lasten mediankäytön vaikutuksista. Moni kyselyyn vastanneista vanhemmista oli havainnut negatiivisia vaikutuksia esimerkiksi lapsensa yleisessä aktiivisuudessa.