GERONTOLOGISEN HOITOTYÖN HAASTEET – Verkko-oppitunti Karelia-am- mattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille
Koponen, Veera; Honkanen, Janette; Ilvonen, Peppi (2018)
Koponen, Veera
Honkanen, Janette
Ilvonen, Peppi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022634
Tiivistelmä
Gerontologisen hoitotyön haasteet ovat hyvin vähän opetettu teema hoitotyön koulutuksessa. Kuitenkin suurien ikäluokkien vanhenemisen vuoksi koulutusta tarvitaan. Koulutuksen avulla opiskelijat tietävät, millaisia haasteita ikääntyneiden hoidossa voi kohdata. Lisäksi verkko-oppiminen on yleistymässä hoitoalan koulutuksen opinnoissa. Digitalisaatio on yksi yleistymisen syistä. Opiskelun tapahtuessa verkossa oppimateriaali on helposti saatavilla. Verkko-oppimisella mahdollistetaan joustavuus opintojen suorittamiselle.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoa gerontologisessa hoitotyössä ilmenevistä haasteista. Tehtävänä oli tuottaa verkko-oppitunti Moodlerooms-oppimisympäristöön kyseisestä aiheesta. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Karelia-ammattikorkeakoulu.
Verkko-oppitunti pidettiin syksyllä 2018 neljälle hoitoalan opiskelijaryhmälle. Testiryhmällä oli neljä viikkoa aikaa suorittaa verkko-oppitunti. Verkko-oppitunti oli osana asiakaslähtöisen gerontologisen hoitotyön opintoja. Palautetta saatiin 30 opiskelijalta. Verkko-oppitunnin suorittaneet olivat oppineet kurssilta uutta, sekä kertausosiot olivat tukeneet heidän oppimistaan. Jatkossa opinnäytetyön verkko-oppituntia käytetään opetuksessa.
Suurin haaste oli aiheen rajaus, sillä gerontologisen hoitotyön haasteet on laaja aihe. Jatkokehitysideana on verkko-oppitunnin laajentaminen sekä monipuolisemman oppitunnin te- keminen. Jatkossa voitaisiin tuottaa oppitunti, joka käsittelisi haasteiden kohtaamista ja ratkaisumalleja. Jatkokehitysideoita voi soveltaa eri ammattiryhmiin, sillä ikääntyneitä tapaa monenlaisissa ympäristöissä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoa gerontologisessa hoitotyössä ilmenevistä haasteista. Tehtävänä oli tuottaa verkko-oppitunti Moodlerooms-oppimisympäristöön kyseisestä aiheesta. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Karelia-ammattikorkeakoulu.
Verkko-oppitunti pidettiin syksyllä 2018 neljälle hoitoalan opiskelijaryhmälle. Testiryhmällä oli neljä viikkoa aikaa suorittaa verkko-oppitunti. Verkko-oppitunti oli osana asiakaslähtöisen gerontologisen hoitotyön opintoja. Palautetta saatiin 30 opiskelijalta. Verkko-oppitunnin suorittaneet olivat oppineet kurssilta uutta, sekä kertausosiot olivat tukeneet heidän oppimistaan. Jatkossa opinnäytetyön verkko-oppituntia käytetään opetuksessa.
Suurin haaste oli aiheen rajaus, sillä gerontologisen hoitotyön haasteet on laaja aihe. Jatkokehitysideana on verkko-oppitunnin laajentaminen sekä monipuolisemman oppitunnin te- keminen. Jatkossa voitaisiin tuottaa oppitunti, joka käsittelisi haasteiden kohtaamista ja ratkaisumalleja. Jatkokehitysideoita voi soveltaa eri ammattiryhmiin, sillä ikääntyneitä tapaa monenlaisissa ympäristöissä.