Työeläketietoa tarjolla – eläketiedon viestimisen vaikuttavuuden kehittäminen messutapahtumissa
Saarteinen, Katri (2018)
Saarteinen, Katri
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822206
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on viestinnällinen kehittämistyö, joka käsittelee eläketurvasta viestimistä kansalaisille. Eläketurvasta viestiminen voi olla haastavaa, koska aihe koetaan usein itselle kaukaiseksi ja monimutkaiseksi asiaksi. Työni toimeksiantaja on Eläketurvakeskus, jonka tehtävänä on edistää kansalaisten tietoisuutta eläkeasioissa.
Kehittämiskohteeksi valikoitui Eläketurvakeskuksen messutoiminta ja -viestintä, joita ei ole aiemmin tutkittu. Työn tavoitteeksi nostettiin messutoiminnan ja -viestinnän vaikuttavuuden arviointi sekä kehitysehdotuksien saaminen messutoiminnan kehittämiseksi. Lähestyin aihetta tapaustutkimuksena kartoittamalla Eläketurvakeskuksen messuosastolla käyneiden asiakaskokemuksia sekä osastolla esitetyn viestin perillemenoa. Toteutin monimenetelmäistä lähestymistapaa käymällä läpi Eläketurvakeskuksen aiempia tutkimuksia eläketurvaan liittyvistä käsityksistä ja viestintäkanavista. Messuilla toteutetun asiakaskyselyn lisäksi havainnoin kävijöiden toimintaa messutapahtumassa.
Teoriaosuudessa tutustuin vaikuttamisen psykologiaan ja siihen, miten vaikuttamismuotoilun keinoin voidaan tuupata ihmisten toimintaa parempien valintojen äärelle eri vuorovaikutustilanteissa.
Sovelsin teoriasta poimittuja keinoja kartoittamaani aineistoon ja keskeisimmiksi messuviestinnän vaikuttavuuden tekijöiksi nousi tarkka tavoitteiden määrittely oikealle kohderyhmälle, henkilökohtaisen eläketiedon tarjoaminen kiinnostustason nostamiseksi sekä messuviestien selkeyteen ja yksinkertaisuuteen panostaminen.
Kehittämiskohteeksi valikoitui Eläketurvakeskuksen messutoiminta ja -viestintä, joita ei ole aiemmin tutkittu. Työn tavoitteeksi nostettiin messutoiminnan ja -viestinnän vaikuttavuuden arviointi sekä kehitysehdotuksien saaminen messutoiminnan kehittämiseksi. Lähestyin aihetta tapaustutkimuksena kartoittamalla Eläketurvakeskuksen messuosastolla käyneiden asiakaskokemuksia sekä osastolla esitetyn viestin perillemenoa. Toteutin monimenetelmäistä lähestymistapaa käymällä läpi Eläketurvakeskuksen aiempia tutkimuksia eläketurvaan liittyvistä käsityksistä ja viestintäkanavista. Messuilla toteutetun asiakaskyselyn lisäksi havainnoin kävijöiden toimintaa messutapahtumassa.
Teoriaosuudessa tutustuin vaikuttamisen psykologiaan ja siihen, miten vaikuttamismuotoilun keinoin voidaan tuupata ihmisten toimintaa parempien valintojen äärelle eri vuorovaikutustilanteissa.
Sovelsin teoriasta poimittuja keinoja kartoittamaani aineistoon ja keskeisimmiksi messuviestinnän vaikuttavuuden tekijöiksi nousi tarkka tavoitteiden määrittely oikealle kohderyhmälle, henkilökohtaisen eläketiedon tarjoaminen kiinnostustason nostamiseksi sekä messuviestien selkeyteen ja yksinkertaisuuteen panostaminen.