Kahvila- ja ravintolapalveluiden organisointi Raahen ammattiopistolla
Kippola, Noora (2018)
Kippola, Noora
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022573
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe liittyy Raahen ammattiopistossa toimivan opetusravintola Meritähden toimintojen kehittämiseen. Aikaisemmin erillisissä tiloissa toiminut kahvila oli hiljattain siirretty opetusravintolan kanssa samoihin tiloihin. Tällä työllä haluttiin löytää ratkaisuja niihin käytännön ongelmiin, joita tämä kahden eri toiminnon yhdistäminen oli aiheuttanut. Opinnäytetyön aihe tuli todellisesta tarpeesta kehittää kahvila-ravintola Meritähden toimintaa. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä oli Koulutuskeskus Brahe, johon myös Raahen ammattiopisto kuuluu.
Tämän kehittämistyön lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimusongelmana työssä oli kahvilatoimintojen järkevä sijoittaminen opetusravintolan toimintaan. Tutkimuskysymyksiä olivat; millaisia muutoksia tarvitaan ravintolasalin tiloihin, millaisia uusia tuotteita asiakkaat haluavat ja millaisia markkinoinnin keinoja tulisi käyttää asiakasvirran lisäämiseen. Työn teoreettinen viitekehys käsitteli muun muassa palvelua, palveluympäristön merkitystä, asiakaskeskeistä palveluiden kehittämistä sekä markkinointia. Aineistonkeruumenetelmiksi valikoituivat havainnointi, asiakaskysely, teemahaastattelu ja työpajatoiminta. Havainnoinnin avulla selvitettiin kahvila-ravintolan toimivuutta, asiakaskyselyllä mitattiin Meritähden asiakkaiden tyytyväisyyttä nykyiseen toimintaan sekä kysyttiin kehittämisehdotuksia. Teemahaastattelulla saatiin tietoa muun muassa kahvila-ravintolan kehittämistarpeista sekä kehittämiseen käytettävissä olevista resursseista. Työpajatoiminnalla haettiin ideoita kahvila-ravintolan toimintojen uudelleen järjestelyyn sekä markkinoinnin ja tuotevalikoiman kehittämiseen.
Tuotoksena tässä opinnäytetyössä tuli kehitysehdotuksia Meritähden toimintaan. Haastatteluissa kävi ilmi, että kovin suurta asiakasmäärää ei koulun ulkopuolelta haluta, koska yrittäjien kanssa ei haluta kilpailla. Lisämyyntiä kuitenkin kaivattaisiin, joten markkinointia ja mainontaa voitaisiin jonkin verran lisätä ja kehittää. Tilojen muutoksiin ravintolasalissa ei myöskään haluta käyttää suuria summia, ellei olla aivan varmoja, että se tuottaisi taloudellista hyötyä. Näiden seikkojen vuoksi Meritähden kehittäminen kannattaa keskittää olemassa olevien tilojen ja tavaroiden uudelleen järjestelyyn sekä koulun sisäiseen markkinointiin olemassa oleville asiakkaille. Suuriin muutoksiin ei ole resursseja, sillä toiminnot ovat kuitenkin taloudellisista syistä yhdistetty
Tämän kehittämistyön lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimusongelmana työssä oli kahvilatoimintojen järkevä sijoittaminen opetusravintolan toimintaan. Tutkimuskysymyksiä olivat; millaisia muutoksia tarvitaan ravintolasalin tiloihin, millaisia uusia tuotteita asiakkaat haluavat ja millaisia markkinoinnin keinoja tulisi käyttää asiakasvirran lisäämiseen. Työn teoreettinen viitekehys käsitteli muun muassa palvelua, palveluympäristön merkitystä, asiakaskeskeistä palveluiden kehittämistä sekä markkinointia. Aineistonkeruumenetelmiksi valikoituivat havainnointi, asiakaskysely, teemahaastattelu ja työpajatoiminta. Havainnoinnin avulla selvitettiin kahvila-ravintolan toimivuutta, asiakaskyselyllä mitattiin Meritähden asiakkaiden tyytyväisyyttä nykyiseen toimintaan sekä kysyttiin kehittämisehdotuksia. Teemahaastattelulla saatiin tietoa muun muassa kahvila-ravintolan kehittämistarpeista sekä kehittämiseen käytettävissä olevista resursseista. Työpajatoiminnalla haettiin ideoita kahvila-ravintolan toimintojen uudelleen järjestelyyn sekä markkinoinnin ja tuotevalikoiman kehittämiseen.
Tuotoksena tässä opinnäytetyössä tuli kehitysehdotuksia Meritähden toimintaan. Haastatteluissa kävi ilmi, että kovin suurta asiakasmäärää ei koulun ulkopuolelta haluta, koska yrittäjien kanssa ei haluta kilpailla. Lisämyyntiä kuitenkin kaivattaisiin, joten markkinointia ja mainontaa voitaisiin jonkin verran lisätä ja kehittää. Tilojen muutoksiin ravintolasalissa ei myöskään haluta käyttää suuria summia, ellei olla aivan varmoja, että se tuottaisi taloudellista hyötyä. Näiden seikkojen vuoksi Meritähden kehittäminen kannattaa keskittää olemassa olevien tilojen ja tavaroiden uudelleen järjestelyyn sekä koulun sisäiseen markkinointiin olemassa oleville asiakkaille. Suuriin muutoksiin ei ole resursseja, sillä toiminnot ovat kuitenkin taloudellisista syistä yhdistetty