Elektrokardiografian perustulkintaopas ensihoitajaopiskelijoille
Lindstedt, Teemu; Tiitinen, Jenni (2018)
Lindstedt, Teemu
Tiitinen, Jenni
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022685
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä ensihoitajaopiskelijoiden elekrogardiografian oppimista tuottamalla oppimista helpottava opasvihko. Opasvihko toimii työkaluna EKG:n tulkitsemisessa ja antaa tietoa opiskelijoille EKG:n rekisteröinnistä. Työn tavoitteena on laajentaa ensihoidon opiskelijoiden EKG:n tulkinnan oppimismahdollisuuksia sekä lisätä systemaattista EKG:n tulkintaa. Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallista menetelmää, jonka tuotoksena opasvihko syntyi. Työtä varten on tehty kirjallisuuskatsaus käyttäen kirjoja sekä tietokantoja, ja näiden saatujen tietojen pohjalta on kirjoitettu työn teoriaosa.
Tutkimuksista etsittiin tietoa hoitajien elektrokardiografian osaamisesta. On havaittu, että koulutuksella on selkeä yhteys osaamiseen ja suurin osa hoitajista kokee, että tarve elektrokardiografian lisäkoulutukselle on ilmeinen. Sairaanhoitajien elektrokardiagrafian osaamisessa on tutkimusten perusteella havaittavissa selkeitä puutteita. Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun ensihoitajien opintosisältöihin ei ole sisällytetty elektrokardiografian osaamista omana kokonaisuutena. Elektrokardiagrafian opetussisällöt on integroitu useisiin eri opintokokonaisuuksiin, ja elektrokardiografian tulkinnan opetus tapahtuu pääasiassa muun ensihoidon opetuksen yhteydessä ja harjoittelujaksoilla työelämässä.
Työn tuotoksen eli elektrokardiografian tulkintaoppaan avulla on tarkoitus parantaa ensihoi-tajaopiskelijoiden elektrokardiografian tulkinnan oppimismahdollisuuksia sekä systemaat-tista sydänfilmin tulkintaa.
Tutkimuksista etsittiin tietoa hoitajien elektrokardiografian osaamisesta. On havaittu, että koulutuksella on selkeä yhteys osaamiseen ja suurin osa hoitajista kokee, että tarve elektrokardiografian lisäkoulutukselle on ilmeinen. Sairaanhoitajien elektrokardiagrafian osaamisessa on tutkimusten perusteella havaittavissa selkeitä puutteita. Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun ensihoitajien opintosisältöihin ei ole sisällytetty elektrokardiografian osaamista omana kokonaisuutena. Elektrokardiagrafian opetussisällöt on integroitu useisiin eri opintokokonaisuuksiin, ja elektrokardiografian tulkinnan opetus tapahtuu pääasiassa muun ensihoidon opetuksen yhteydessä ja harjoittelujaksoilla työelämässä.
Työn tuotoksen eli elektrokardiografian tulkintaoppaan avulla on tarkoitus parantaa ensihoi-tajaopiskelijoiden elektrokardiografian tulkinnan oppimismahdollisuuksia sekä systemaat-tista sydänfilmin tulkintaa.