Suunnitelma asiakkuuksien johtamisjärjestelmän hankkimiseksi F-musiikki Oy:lle
Sahlström, Timo (2010)
Sahlström, Timo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610645
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli nostaa esille asiakkuuksien johtamisen merkitystä F-musiikki -konsernissa. Tämän lisäksi tarkoituksena oli suunnitella prosessi, jonka avulla F-musiikin olisi mahdollista päästä tilaan, jossa se voi hankkia avukseen asiakkuuksien johtamisjärjestelmän.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen, eli laadullinen tapaustutkimus, sillä siinä keskityttiin yhteen tapaukseen. Teoriaosuus koostui pääosin markkinointia ja asiakkuuksien johtamista käsittelevistä alan kirjoista.
Tutkimuksen empiirinen osa koostui haastatteluista, joista osa tehtiin F-musiikki -konsernissa ja osa asiakkuuksien johtamisjärjestelmiä tarjoavista yrityksissä. Empiirisessä osassa hyödynnettiin tekijän omaa tietoa ja kokemusta. Kaikkien näiden hankittujen tietojen pohjalta rakennettiin alustava prosessi kohti asiakkuuksien johtamisjärjestelmän hankkimista F-musiikki -konsernille.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tietopaketti asiakkuuksien johtamisen hyödyistä. Siitä rakentui myös selvä suunnitelma miten F-musiikki -konsernin kannattaisi edetä kohti asiakkuuksien johtamisjärjestelmän hankkimista.
Opinnäytetyön hyötyjä voitiin osin jo nähdä heti käytännössä, ja se aiheutti myönteisiä reaktioita ongelmien korjaamiseksi. Opinnäytetyö loi tärkeää keskustelua asiakassuhdemarkkinoinnista ja asiakkuuksien johtamisesta F-musiikissa. Palveluntarjoajiin otettiin yhteyttä ja F-musiikki pääsi alkuun työssä kohti toimivaa asiakkuuksien johtamista. Sitä varten perustettiin myös oma työryhmä, joka aloitti omien asiakastietojen eheyttämisen.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen, eli laadullinen tapaustutkimus, sillä siinä keskityttiin yhteen tapaukseen. Teoriaosuus koostui pääosin markkinointia ja asiakkuuksien johtamista käsittelevistä alan kirjoista.
Tutkimuksen empiirinen osa koostui haastatteluista, joista osa tehtiin F-musiikki -konsernissa ja osa asiakkuuksien johtamisjärjestelmiä tarjoavista yrityksissä. Empiirisessä osassa hyödynnettiin tekijän omaa tietoa ja kokemusta. Kaikkien näiden hankittujen tietojen pohjalta rakennettiin alustava prosessi kohti asiakkuuksien johtamisjärjestelmän hankkimista F-musiikki -konsernille.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tietopaketti asiakkuuksien johtamisen hyödyistä. Siitä rakentui myös selvä suunnitelma miten F-musiikki -konsernin kannattaisi edetä kohti asiakkuuksien johtamisjärjestelmän hankkimista.
Opinnäytetyön hyötyjä voitiin osin jo nähdä heti käytännössä, ja se aiheutti myönteisiä reaktioita ongelmien korjaamiseksi. Opinnäytetyö loi tärkeää keskustelua asiakassuhdemarkkinoinnista ja asiakkuuksien johtamisesta F-musiikissa. Palveluntarjoajiin otettiin yhteyttä ja F-musiikki pääsi alkuun työssä kohti toimivaa asiakkuuksien johtamista. Sitä varten perustettiin myös oma työryhmä, joka aloitti omien asiakastietojen eheyttämisen.