Markkinointisuunnitelma: Case Jääkiekon MM-kisat 2019
Popova, Olga (2018)
Popova, Olga
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022554
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa markkinointisuunnitelma matkailualan yritykselle. Tavoitteena oli kehittää toimiva ja käytännönläheinen markkinointisuunnitelma, jonka avulla toimeksiantaja löytäisi uusia asiakkaita tuottamalleen matkapaketille. Matkailutuote on jääkiekon maailmanmestaruuskilpailut 2019. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on saavuttaa lisämyyntiä ja saada potentiaalisia uusia asiakkaita.
Toimeksiantajana on suomalainen matkailualan yrittäjä, joka tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden matkusta kohdemaihin edullisesti joko yksin tai seurassa. Toimeksiantajan matkatoimiston toiminnassa otetaan huomioon erityisesti yhteistyökumppaneiden valinta, jotta asiakkaiden elämykset onnistuvat parhaiten. Matkatoimiston tarjoamilla matkailutuotteilla pyritään auttamaan ennen kaikkea ryhmiä, jotka toivovat matkoilleen erityisohjelmaa, vierailuja, paikalliskontakteja ja asiantuntemusta. Tässä opinnäytetyössä toimeksiantaja on halunnut salata omat tietonsa ja tuotetun markkinointisuunnitelman.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, eli kehittämistehtävänä oli luoda markkinointisuunnitelma matkailutuotteelle. Matkailutuotetta tarjotaan suomalaisille yrityksille. Toisin sanoen markkinointisuunnitelmassa keskitytään yritysmarkkinointiin. Teoreettinen viitekehys keskittyi matkailu ja urheilumatkailu käsitteisiin. Tämän jälkeen kerrotaan mikä on matkailutuote ja pakettimatka. Lopuksi käsitellään markkinointiviestintää ja sen keinoja, sekä markkinointisuunnitelman toimenpiteet askel askeleelta viitaten asianmukaiseen kirjallisuuteen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta. Markkinointisuunnitelman laatimiseen käytettiin 8x8-taulukkomenetelmää, net scouting-menetelmää sekä tiivistä yhteistyötä toimeksiantajan kanssa. Kun perehdyttiin tietoperustaan, luotiin erillinen liite markkinointisuunnitelmasta toimeksiantajalle.
Työntuloksena syntyi markkinointisuunnitelma ajalle tammi-kesäkuu 2019. Markkinointisuunnitelman aikataulu saattaa olla haasteellinen, koska loppujen lopuksi toimenpiteiden tekemiseen voi jäädä vähän aikaa. Kehitysehdotuksena toimeksiantajalle nousi esille sosiaalisen median sisältömarkkinoinnin parantaminen ja kotisivujen visuaalisen ilmeen parantaminen. Jatkossa markkinointisuunnitelmamallia voi käyttää muiden kampanjoiden tai matkailutuotteiden markkinoimiseen.
Toimeksiantajana on suomalainen matkailualan yrittäjä, joka tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden matkusta kohdemaihin edullisesti joko yksin tai seurassa. Toimeksiantajan matkatoimiston toiminnassa otetaan huomioon erityisesti yhteistyökumppaneiden valinta, jotta asiakkaiden elämykset onnistuvat parhaiten. Matkatoimiston tarjoamilla matkailutuotteilla pyritään auttamaan ennen kaikkea ryhmiä, jotka toivovat matkoilleen erityisohjelmaa, vierailuja, paikalliskontakteja ja asiantuntemusta. Tässä opinnäytetyössä toimeksiantaja on halunnut salata omat tietonsa ja tuotetun markkinointisuunnitelman.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, eli kehittämistehtävänä oli luoda markkinointisuunnitelma matkailutuotteelle. Matkailutuotetta tarjotaan suomalaisille yrityksille. Toisin sanoen markkinointisuunnitelmassa keskitytään yritysmarkkinointiin. Teoreettinen viitekehys keskittyi matkailu ja urheilumatkailu käsitteisiin. Tämän jälkeen kerrotaan mikä on matkailutuote ja pakettimatka. Lopuksi käsitellään markkinointiviestintää ja sen keinoja, sekä markkinointisuunnitelman toimenpiteet askel askeleelta viitaten asianmukaiseen kirjallisuuteen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta. Markkinointisuunnitelman laatimiseen käytettiin 8x8-taulukkomenetelmää, net scouting-menetelmää sekä tiivistä yhteistyötä toimeksiantajan kanssa. Kun perehdyttiin tietoperustaan, luotiin erillinen liite markkinointisuunnitelmasta toimeksiantajalle.
Työntuloksena syntyi markkinointisuunnitelma ajalle tammi-kesäkuu 2019. Markkinointisuunnitelman aikataulu saattaa olla haasteellinen, koska loppujen lopuksi toimenpiteiden tekemiseen voi jäädä vähän aikaa. Kehitysehdotuksena toimeksiantajalle nousi esille sosiaalisen median sisältömarkkinoinnin parantaminen ja kotisivujen visuaalisen ilmeen parantaminen. Jatkossa markkinointisuunnitelmamallia voi käyttää muiden kampanjoiden tai matkailutuotteiden markkinoimiseen.