Apteekkikosmetiikan myynnin osaaminen ja oppiminen verkkokoulutuksena apteekeille
Rehn, Essi (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rehn, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922454
Tiivistelmä
Verkkokoulutuksien suosio kasvaa jatkuvasti, sillä se mahdollistaa kouluttautumisen ajasta ja paikasta riippumatta. Varsinkin aikuiskoulutuksia järjestetään yhä enemmän verkossa niiden monipuolisuuden ja joustavuuden vuoksi. Samalla apteekkien rooli yhteiskunnassa on vaihtumassa terveyttä edistäviksi palveluiksi, joissa henkilökunnalla on mahdollisuus kasvaa eri palveluiden asiantuntijoiksi. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ymmärtää Suomen apteekkien työntekijöiden verkkokoulutuksien tarpeita apteekkikosmetiikka-alalla. Samalla myös selvitetään heidän valmiuksiaan suorittaa verkkokoulutuksia, sekä mitä erityispiirteitä tulee ottaa huomioon suunnittelussa. Kehittämistyön tavoitteena on luoda konseptityökalu, joka on kansainväliselle kosmetiikka-alan yrityksen apteekkikosmetiikka osastolle, ja jota voidaan hyödyntää tulevien verkkokoulutuksien suunnittelussa ja päätöksen teossa.
Keskeisenä teemana tietoperustassa on osaaminen ja verkossa oppiminen. Tietoperustassa käsitellään kirjallisuuskatsauksen avulla myynnin osaamista apteekissa, kosmetiikan myyntityötä ja kos-metiikan osuutta Suomen apteekeissa sekä apteekkien työntekijöiden koulutusta myyntityötä varten. Tietoperustassa käsitellään myös oppimista verkossa, oppimistyylejä, oppimisympäristöä verkossa ja digitaalisen oppimateriaalin erikoispiirteitä.
Kehittämistyö toteutettiin käyttämällä palvelumuotoilun lähestymistapaa. Kehittämistyön aineisto kerättiin verkkokyselyllä apteekkien henkilökunnalta ja kyselyn tuloksia täydennettiin teemahaas-tatteluiden avulla. Aineiston analysoinnin avulla muodostettiin kolme asiakasprofiilia, joiden asiakaspolku kuvattiin blueprint-mallilla. Tämän blueprint-mallin avulla luotiin konseptityökalu kohdeorganisaatiolle, joka kuvaa asiakasprofiilien ominaispiirteitä verkkokoulutuksia varten. Konseptityökalun avulla kohdeorganisaatio pystyy jatkossa suunnittelemaan ja kohdentamaan verkkokoulutuksia koulutusportaalissaan haluamilleen asiakasprofiileille. Myös yhdistelemällä eri asiakasprofiilien erityispiirteitä konseptityökalusta pystyy kohdeorganisaatio tyydyttämään monen eri koulutuksen suorittajan tarpeet ja motivoimaan verkkokoulutuksien suorittamisessa.
Verkkokoulutuksia suunniteltaessa on otettava huomioon, että koulutuksien suorittajien motiivit, osaaminen ja suoritustavat vaihtelevat hyvin paljon. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että koulutus suunnitellaan palvelevan sitä asiakasryhmää, joille se halutaan suunnata. Tässä kehittämistyössä luotu konseptityökalu on tehokas työväline, mutta teknologioiden ja apteekkien henkilökunnan digitaalisten taitojen kehittyessä tulisi konseptityökalua muistaa päivittää.
Keskeisenä teemana tietoperustassa on osaaminen ja verkossa oppiminen. Tietoperustassa käsitellään kirjallisuuskatsauksen avulla myynnin osaamista apteekissa, kosmetiikan myyntityötä ja kos-metiikan osuutta Suomen apteekeissa sekä apteekkien työntekijöiden koulutusta myyntityötä varten. Tietoperustassa käsitellään myös oppimista verkossa, oppimistyylejä, oppimisympäristöä verkossa ja digitaalisen oppimateriaalin erikoispiirteitä.
Kehittämistyö toteutettiin käyttämällä palvelumuotoilun lähestymistapaa. Kehittämistyön aineisto kerättiin verkkokyselyllä apteekkien henkilökunnalta ja kyselyn tuloksia täydennettiin teemahaas-tatteluiden avulla. Aineiston analysoinnin avulla muodostettiin kolme asiakasprofiilia, joiden asiakaspolku kuvattiin blueprint-mallilla. Tämän blueprint-mallin avulla luotiin konseptityökalu kohdeorganisaatiolle, joka kuvaa asiakasprofiilien ominaispiirteitä verkkokoulutuksia varten. Konseptityökalun avulla kohdeorganisaatio pystyy jatkossa suunnittelemaan ja kohdentamaan verkkokoulutuksia koulutusportaalissaan haluamilleen asiakasprofiileille. Myös yhdistelemällä eri asiakasprofiilien erityispiirteitä konseptityökalusta pystyy kohdeorganisaatio tyydyttämään monen eri koulutuksen suorittajan tarpeet ja motivoimaan verkkokoulutuksien suorittamisessa.
Verkkokoulutuksia suunniteltaessa on otettava huomioon, että koulutuksien suorittajien motiivit, osaaminen ja suoritustavat vaihtelevat hyvin paljon. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että koulutus suunnitellaan palvelevan sitä asiakasryhmää, joille se halutaan suunnata. Tässä kehittämistyössä luotu konseptityökalu on tehokas työväline, mutta teknologioiden ja apteekkien henkilökunnan digitaalisten taitojen kehittyessä tulisi konseptityökalua muistaa päivittää.