The Mine : Blenderillä luotu tietokonepelidemo
Saikkonen, Kitro (2010)
Saikkonen, Kitro
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310227
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kirjallinen osuus esittelee sen visuaalisen osuuden, tietokonepelidemon ”The Mine”, suunnittelu- ja luomisprosessin ideasta valmiiksi konseptiksi. Työn tutkivana tavoitteena on antaa mahdollisimman kattava kokonaiskuva pelin ideasta ja samalla kartoittaa sen sijoittumista tietokonepeligenreen. Pelidemon suunnittelun kaarta selvitetään lähdeaineiston, jo olemassa olevien pelien ja kirjoittajan omien prosessin aikaisten oppimiskokemusten kautta.
Pelikonseptin aiheen ajankohtaisuus antaa todenmukaiset lähtökohdat pelille, joka vaatii pelaajaltaan nokkeluutta, sinnikkyyttä ja ongelmanratkaisutaitoja. Tässä toiminta-arvoituspelissä pelaaja joutuu arvokasta tehtävää suorittaessaan kohtaamaan monia vaaroja ja haasteita.
Pelin luomisessa on käytetty avoimen lähdekoodin ohjelmaa Blenderiä, jonka ominaisuuksiin kuuluu sisäänrakennettu pelimoottori.
Pelikonseptin aiheen ajankohtaisuus antaa todenmukaiset lähtökohdat pelille, joka vaatii pelaajaltaan nokkeluutta, sinnikkyyttä ja ongelmanratkaisutaitoja. Tässä toiminta-arvoituspelissä pelaaja joutuu arvokasta tehtävää suorittaessaan kohtaamaan monia vaaroja ja haasteita.
Pelin luomisessa on käytetty avoimen lähdekoodin ohjelmaa Blenderiä, jonka ominaisuuksiin kuuluu sisäänrakennettu pelimoottori.