Visuaalisesti helppokäyttöistä verkkopalvelua rakentamassa : tapaustutkimuksena Yritysdemo-projekti Ch5 Finland Oy:n kanssa ; Typografia verkossa : mitä verkkoprojekteissa tulisi tietää typografiasta
Rotko, Johanna (2010)
Rotko, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108712
Tiivistelmä
KÄYTÄNNÖN OPINNÄYTETYÖ/ Visuaalisesti helppokäyttöistä verkkopalvelua rakentamassa
– tapaustutkimuksena Yritysdemo-projekti Ch5 Finland Oy:n kanssa
Käytännön opinnäytetyössä käsitellään käyttäjäkeskeistä verkkosuunnittelua, yritysdemo-projektin kautta. Tavoitteena on oppia verkkopalveluiden kokonaisprojekteista, rakentamalla visuaalisesti helppokäyttöinen yritysdemo.
Käytännön opinnäytetyö perustuu Ch5 Finland Oy:n kanssa tehtyyn yritysdemo-projektiin. Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät koostuvat kirjallisuuden tutkimisesta ja käytettävyystestin tekemisestä ja sen tulosten arvioinnista.
Työn konkreettisena tuloksena syntyi yritysdemon html-proto. Käytettävyystesti arvioi onnistumista ja sen pohjalta tehtiin tarvittavia muutoksia html-protoon. Yritysdemo-projektilla osoitettiin Ch5 Finland Oy:lle visuaalisen helppokäyttöisyyden suunnittelun tärkeys. Työn tuloksena saadaan käsitys digitaalisen median projekteista kokonaisuutena.
Opinnäytetyöprojektissa kartoitettiin ja luokiteltiin yritysdemon käyttäjiä, käyttäjäryhmien ja käyttäjäpersoonien kautta. Työssä analysoidaan käyttäjien päämääriä verkkopalvelussa. Projektissa rakennetaan käyttöliittymä käyttäjäkeskeisesti ja pureudutaan käyttöliittymä-, sisältö- ja rakennesuunnitteluun. Työssä pohditaan yritysdemo-projektin kautta käyttäjäkeskeistä visuaalista suunnittelua, sommittelua, kontrasteja, kuvien käyttöä, värisuunnittelua ja typografian suunnittelua. Projekti testattiin visuaalisen käytettävyyden osalta testiryhmällä html-proton avulla. Viimeiseksi pohditaan käytettävyystestin toimenpiteitä ja tarpeellisuutta.
KIRJALLINEN OPINNÄYTETYÖ/ Typografia verkossa : mitä verkkoprojekteissa tulisi tietää typografiasta
Opinnäytetyön kirjallisessa osassa käsitellään verkon typografiaa ja mitä verkkoprojekteissa tulisi tietää typografiasta ja sen vaikutuksesta visuaaliseen helppokäyttöisyyteen. Tavoitteena on tutkia verkon erityispiirteitä, joita ovat näyttöfontit, erilaiset näyttöresoluutiot, selaimet ja päätelaitteet, ja sitä kuinka nämä vaikuttavat typografiaan. Työssä opitaan verkkotypografiasta ja siitä kuinka se vaikuttaa visuaaliseen helppokäyttöisyyteen. Kirjallisuutta ja muuta lähdemateriaalia käyttäen tutkitaan, millainen on typografisesti helppokäyttöinen verkkopalvelu.
Tutkimuksen tuloksena huomataan, että visuaalisen helppokäyttöisyyden näkökulmasta typografialla on erittäin suuri vaikutus verkkopalveluiden käytettävyyteen. Työn tuloksena syntyi päätelmä siitä, että typografiset perussäännöt eivät ole juuri muuttuneet vaikka viesti onkin verkossa paperille painetun sijaan. Työn tuloksena on syntynyt ymmärrys pieniä valintoja kohtaan, joilla on suuri merkitys lopputuloksen kannalta ja siitä kuinka kaikki on suhteellista.
Opinnäytetyön kirjalllisessa osiossa pureudutaan mikrotypografiaan eli kirjasintyyppeihin, kirjasinmuotoihin, kirjainkokoon, riviväliin, rivin pituuteen, merkki- ja sanaväleihin. Toisessa osassa paneudutaan makrotypografiaan, joita ovat otsikot, leipäteksti ja kappaleet. Kolmanneksi pohditaan tekstin asettelua, rivirekisteriä ja kultaista leikkausta ja niiden vaikutusta typografiaan. Lopuksi analysoidaan kahta tekstiin perustuvaa verkkopalvelua niiden typografisten valintojen kautta.
– tapaustutkimuksena Yritysdemo-projekti Ch5 Finland Oy:n kanssa
Käytännön opinnäytetyössä käsitellään käyttäjäkeskeistä verkkosuunnittelua, yritysdemo-projektin kautta. Tavoitteena on oppia verkkopalveluiden kokonaisprojekteista, rakentamalla visuaalisesti helppokäyttöinen yritysdemo.
Käytännön opinnäytetyö perustuu Ch5 Finland Oy:n kanssa tehtyyn yritysdemo-projektiin. Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät koostuvat kirjallisuuden tutkimisesta ja käytettävyystestin tekemisestä ja sen tulosten arvioinnista.
Työn konkreettisena tuloksena syntyi yritysdemon html-proto. Käytettävyystesti arvioi onnistumista ja sen pohjalta tehtiin tarvittavia muutoksia html-protoon. Yritysdemo-projektilla osoitettiin Ch5 Finland Oy:lle visuaalisen helppokäyttöisyyden suunnittelun tärkeys. Työn tuloksena saadaan käsitys digitaalisen median projekteista kokonaisuutena.
Opinnäytetyöprojektissa kartoitettiin ja luokiteltiin yritysdemon käyttäjiä, käyttäjäryhmien ja käyttäjäpersoonien kautta. Työssä analysoidaan käyttäjien päämääriä verkkopalvelussa. Projektissa rakennetaan käyttöliittymä käyttäjäkeskeisesti ja pureudutaan käyttöliittymä-, sisältö- ja rakennesuunnitteluun. Työssä pohditaan yritysdemo-projektin kautta käyttäjäkeskeistä visuaalista suunnittelua, sommittelua, kontrasteja, kuvien käyttöä, värisuunnittelua ja typografian suunnittelua. Projekti testattiin visuaalisen käytettävyyden osalta testiryhmällä html-proton avulla. Viimeiseksi pohditaan käytettävyystestin toimenpiteitä ja tarpeellisuutta.
KIRJALLINEN OPINNÄYTETYÖ/ Typografia verkossa : mitä verkkoprojekteissa tulisi tietää typografiasta
Opinnäytetyön kirjallisessa osassa käsitellään verkon typografiaa ja mitä verkkoprojekteissa tulisi tietää typografiasta ja sen vaikutuksesta visuaaliseen helppokäyttöisyyteen. Tavoitteena on tutkia verkon erityispiirteitä, joita ovat näyttöfontit, erilaiset näyttöresoluutiot, selaimet ja päätelaitteet, ja sitä kuinka nämä vaikuttavat typografiaan. Työssä opitaan verkkotypografiasta ja siitä kuinka se vaikuttaa visuaaliseen helppokäyttöisyyteen. Kirjallisuutta ja muuta lähdemateriaalia käyttäen tutkitaan, millainen on typografisesti helppokäyttöinen verkkopalvelu.
Tutkimuksen tuloksena huomataan, että visuaalisen helppokäyttöisyyden näkökulmasta typografialla on erittäin suuri vaikutus verkkopalveluiden käytettävyyteen. Työn tuloksena syntyi päätelmä siitä, että typografiset perussäännöt eivät ole juuri muuttuneet vaikka viesti onkin verkossa paperille painetun sijaan. Työn tuloksena on syntynyt ymmärrys pieniä valintoja kohtaan, joilla on suuri merkitys lopputuloksen kannalta ja siitä kuinka kaikki on suhteellista.
Opinnäytetyön kirjalllisessa osiossa pureudutaan mikrotypografiaan eli kirjasintyyppeihin, kirjasinmuotoihin, kirjainkokoon, riviväliin, rivin pituuteen, merkki- ja sanaväleihin. Toisessa osassa paneudutaan makrotypografiaan, joita ovat otsikot, leipäteksti ja kappaleet. Kolmanneksi pohditaan tekstin asettelua, rivirekisteriä ja kultaista leikkausta ja niiden vaikutusta typografiaan. Lopuksi analysoidaan kahta tekstiin perustuvaa verkkopalvelua niiden typografisten valintojen kautta.