Ulkoa soittaminen : uhka vai mahdollisuus?
Kolehmainen, Katariina (2018)
Kolehmainen, Katariina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122788
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kirjallinen osio Turun Ammattikorkeakoulun musiikkipedagogin tutkinnon opinnäytetyöstä. Taiteellinen osio on kamarimusiikkikonsertti, joka järjestettiin Betel-kirkossa Turussa. 4.12.2018.
Tämän kirjallisen opinnäytetyön tarkoituksena on avata ulkoa oppimisen käsitettä ja metodeja orkesterimuusikon näkökulmasta. Opinnäytetyö on luonteeltaan tapaustutkimuksellinen ja havainnoinnin lisäksi siinä käytetään tutkimusmenetelmänä haastattelua. Tutkittavana tapauksena käsitellään Baltic Sea Philharmonic -orkesterin kesän 2018 kiertuetta, jossa soitettiin ulkoa Igor Stravinskyn Tulilintu 1945-versio.
Opinnäytetyön teoria rakentuu muistityypeistä ja mentaaliharjoittelusta. Opinnäytetyössä avataan sitä, mitä eri muistityypit pitävät sisällään, kuinka niitä käytetään ja kuinka niitä yhdistetään toisiinsa. Opinnäytetyötä varten on haastateltu kolmea eri Baltic Sea Philharmonic -orkesterin soittajaa, joista kaikki olivat mukana kesän 2018 projektissa.
Opinnäytetyössä etsitään vastausta seuraaviin kysymyksiin: Mitä hyötyä ulkoa soittamisesta on? Mitä uutta soittaja saa teoksen ulkoa oppimisesta? Mitä erilaista ulkoa soittaminen mahdollistaa soittajalle verrattuna nuoteista soittamiseen?
Tämän kirjallisen opinnäytetyön tarkoituksena on avata ulkoa oppimisen käsitettä ja metodeja orkesterimuusikon näkökulmasta. Opinnäytetyö on luonteeltaan tapaustutkimuksellinen ja havainnoinnin lisäksi siinä käytetään tutkimusmenetelmänä haastattelua. Tutkittavana tapauksena käsitellään Baltic Sea Philharmonic -orkesterin kesän 2018 kiertuetta, jossa soitettiin ulkoa Igor Stravinskyn Tulilintu 1945-versio.
Opinnäytetyön teoria rakentuu muistityypeistä ja mentaaliharjoittelusta. Opinnäytetyössä avataan sitä, mitä eri muistityypit pitävät sisällään, kuinka niitä käytetään ja kuinka niitä yhdistetään toisiinsa. Opinnäytetyötä varten on haastateltu kolmea eri Baltic Sea Philharmonic -orkesterin soittajaa, joista kaikki olivat mukana kesän 2018 projektissa.
Opinnäytetyössä etsitään vastausta seuraaviin kysymyksiin: Mitä hyötyä ulkoa soittamisesta on? Mitä uutta soittaja saa teoksen ulkoa oppimisesta? Mitä erilaista ulkoa soittaminen mahdollistaa soittajalle verrattuna nuoteista soittamiseen?