Pohjois-Karjalan Osuuspankin pikapalkkiojärjestelmän kehittäminen
Laakkonen, Reima (2018)
Laakkonen, Reima
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122622868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122622868
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Palkitseminen on johtamisväline, jolla tuetaan yrityksen menestystä. Palkitseminen on myös henkilöstön kannustamista toimimaan yrityksen strategian, arvojen ja tavoitteiden mukaisesti. Palkitseminen tulee nähdä panostuksena, jolla saadaan aikaan tuotosta ja kehitetään toimintaa ja kilpailukykyä, ja siksi palkitseminen tulee aina kytkeä yrityksen tuottavuutta parantaviin teki-jöihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Pohjois-Karjalan Osuuspankille uusi pikapalkkiojärjes-telmä, joka lisäisi työntekijöiden motivaatiota ja samalla pankin tuloksellista kehitystä. Opin-näytetyö suoritettiin toiminnallisena eli kehittämistehtävänä ja pääasiallisena lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusta. Aineistoa kerättiin nykyisestä pikapalkkiojärjestelmästä Pohjois-Karjalan Osuuspankin henkilökunnalta sähköisen kyselyn avulla ja haastattelemalla kahta Pohjois-Karjalan Osuuspankin esimiestä. Kerätty aineisto analysoitiin Webropol-kyselytyökalun sekä ryhmittelyn ja luokittelun avulla.
Kyselyn tulokset toivat esille, että Pohjois-Karjalan Osuuspankissa pikapalkkiojärjestelmä koe-taan tarpeellisena. Pikapalkkiojärjestelmän tulisi olla henkilökunnan mukaan tasapuolisempi sekä selkeämpi ja pikapalkkioita tulisi olla mahdollista saada myös muista kuin myynnillisistä onnistumisista. Kyselyn tulosten ja haastattelujen pohjalta laadittiin ehdotus uudesta pikapalk-kiojärjestelmästä, joka on kuvattuna opinnäytetyön tuloksissa. Työn jatkokehitysmahdollisuutena olisi mielenkiintoista jalkauttaa uusi pikapalkkiojärjestelmä ensin Pohjois-Karjalan Osuuspankkiin ja myöhemmin myös muihin Osuuspankkeihin.
Palkitseminen on johtamisväline, jolla tuetaan yrityksen menestystä. Palkitseminen on myös henkilöstön kannustamista toimimaan yrityksen strategian, arvojen ja tavoitteiden mukaisesti. Palkitseminen tulee nähdä panostuksena, jolla saadaan aikaan tuotosta ja kehitetään toimintaa ja kilpailukykyä, ja siksi palkitseminen tulee aina kytkeä yrityksen tuottavuutta parantaviin teki-jöihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Pohjois-Karjalan Osuuspankille uusi pikapalkkiojärjes-telmä, joka lisäisi työntekijöiden motivaatiota ja samalla pankin tuloksellista kehitystä. Opin-näytetyö suoritettiin toiminnallisena eli kehittämistehtävänä ja pääasiallisena lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusta. Aineistoa kerättiin nykyisestä pikapalkkiojärjestelmästä Pohjois-Karjalan Osuuspankin henkilökunnalta sähköisen kyselyn avulla ja haastattelemalla kahta Pohjois-Karjalan Osuuspankin esimiestä. Kerätty aineisto analysoitiin Webropol-kyselytyökalun sekä ryhmittelyn ja luokittelun avulla.
Kyselyn tulokset toivat esille, että Pohjois-Karjalan Osuuspankissa pikapalkkiojärjestelmä koe-taan tarpeellisena. Pikapalkkiojärjestelmän tulisi olla henkilökunnan mukaan tasapuolisempi sekä selkeämpi ja pikapalkkioita tulisi olla mahdollista saada myös muista kuin myynnillisistä onnistumisista. Kyselyn tulosten ja haastattelujen pohjalta laadittiin ehdotus uudesta pikapalk-kiojärjestelmästä, joka on kuvattuna opinnäytetyön tuloksissa. Työn jatkokehitysmahdollisuutena olisi mielenkiintoista jalkauttaa uusi pikapalkkiojärjestelmä ensin Pohjois-Karjalan Osuuspankkiin ja myöhemmin myös muihin Osuuspankkeihin.