Asiakassegmentointi; suomalaisten pienpanimo-oluiden kuluttajien ostokäyttäytyminen
Aakula, Aliisa (2018)
Aakula, Aliisa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122422854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122422854
Tiivistelmä
Suomalaiset pienpanimot ovat raivanneet tiensä osaksi suomalaista olutkulttuuria. Pienpanimoita on perustettu muutamassa vuodessa kymmeniä ja ala tuntuu olevan jatkuvassa nousussa sekä kasvussa. Suomalaisten pienpanimoiden lisääntyessä on suomalaisten arvostus oluita kohtaan noussut ja pienpanimoalaa pidetään hyvin trendikkäänä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia suomalaisten pienpanimo-oluiden kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja selvittää, minkälainen on tyypillinen pienpanimo-oluiden kuluttaja. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyttiin vahvasti oluen historiaan sekä suomalaisten pienpanimoiden kehitykseen. Tutkimusta tukemaan perehdyttiin opinnäytetyössä myös asiakassegmentointiin sekä ostokäyttäytymiseen.
Tutkimusmenetelmä opinnäytetyössä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimustapa. Tutkimuksen pohjalle loin kyselyn, joka julkaistiin kolmessa eri oluisiin kiinnostuneiden Facebook -ryhmässä kesäkuussa 2018.
Tutkimustuloksista selvisi pienpanimo-oluiden kuluttajien olevan kokeilunhaluisia nautiskelijoita, jotka hakevat pienpanimo-oluilta uusia makuelämyksiä. Pienpanimo-oluiden kuluttajat arvostavat laadukkaita pienpanimo-oluita sekä muun muassa paikallisuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia suomalaisten pienpanimo-oluiden kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja selvittää, minkälainen on tyypillinen pienpanimo-oluiden kuluttaja. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyttiin vahvasti oluen historiaan sekä suomalaisten pienpanimoiden kehitykseen. Tutkimusta tukemaan perehdyttiin opinnäytetyössä myös asiakassegmentointiin sekä ostokäyttäytymiseen.
Tutkimusmenetelmä opinnäytetyössä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimustapa. Tutkimuksen pohjalle loin kyselyn, joka julkaistiin kolmessa eri oluisiin kiinnostuneiden Facebook -ryhmässä kesäkuussa 2018.
Tutkimustuloksista selvisi pienpanimo-oluiden kuluttajien olevan kokeilunhaluisia nautiskelijoita, jotka hakevat pienpanimo-oluilta uusia makuelämyksiä. Pienpanimo-oluiden kuluttajat arvostavat laadukkaita pienpanimo-oluita sekä muun muassa paikallisuutta.