Verkkoavusteinen päihdekuntoutusohjelma siltana kuntoutuksesta kotiin : Asiakasprosessien rajapintojen kuvaus
Tikka, Valtteri (2018)
Tikka, Valtteri
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122822896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122822896
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalalla on lähes 20 vuotta tavoiteltu saumattomia palveluketjuja, joissa asiakas liikkuisi lähes huomaamattaan palveluntarjoajalta toiselle. Toinen yhtäaikainen kehityssuunta on ollut verkkoyhteyden kautta tarjottavat tukitoimet. A-klinikkasäätiö pyrki vastaamaan edellisistä jälkimmäiseen toteuttamalla vuosina 2014-2015 kaksi Verkkoavusteisen päihdekuntoutusohjelman pilottia. Sittemmin ohjelma on vakinaistettu osaksi palvelutarjotinta. Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli selkeyttää verkkoavusteisen päihdekuntoutuksen asemaa A-klinikkasäätiön palvelukentässä ja kehittää eheitä palvelukokonaisuuksia. Tavoitteena kehittämishankkeessa oli tuottaa prosessikuvaukset verkkoavusteisen päihdekuntoutusohjelman asiakasprosessin rajapinnoilta.
Raportin tietoperusta koostuu päihdehuollon ja sen asiakkaiden kuvauksesta, verkon hyödyntämisestä sosiaali- ja terveysalalla sekä palveluketjujen käsitteen avaamisesta.
Prosessien kuvaaminen toteutettiin kahdessa osassa. Hanketta varten perustettu työryhmä laati neljän tapaamisen aikana kuvausten rungon. Tapaamisissa käytettiin rinnakkaisina menetelminä seinätekniikkaa ja asiantuntijahaastattelua. Tapaamiset äänitettiin ja pääasiassa äänitettyyn aineistoon perustuen laadittiin lopulliset kuvaukset prosesseista. Äänitetty aineisto litteroitiin prosessikuvausta käsitteleviltä osilta, luokiteltiin ja täydennettiin prosessikaavioon. Prosessikuvaukset laadittiin A-klinikkasäätiön tuolloin käytössä olleeseen pohjaan.
Tuotoksena syntyi kolme prosessikuvausta, joista ensimmäinen käsitteli asiakkaan saapumista ohjelmaan kolmannen osapuolen lähetteellä. Kaksi muuta kuvausta olivat tavoitteen mukaiset; asiakkaan siirtyminen ohjelmaan laitoskuntoutuksesta ja poistuminen jatkotukitoimien piiriin. Prosessien kriittisiksi tekijöiksi todettiin asiakkaan tilanteen arviointi ja tiedon välittymisen hankaluudet palveluntuottajien välillä.
Raportin tietoperusta koostuu päihdehuollon ja sen asiakkaiden kuvauksesta, verkon hyödyntämisestä sosiaali- ja terveysalalla sekä palveluketjujen käsitteen avaamisesta.
Prosessien kuvaaminen toteutettiin kahdessa osassa. Hanketta varten perustettu työryhmä laati neljän tapaamisen aikana kuvausten rungon. Tapaamisissa käytettiin rinnakkaisina menetelminä seinätekniikkaa ja asiantuntijahaastattelua. Tapaamiset äänitettiin ja pääasiassa äänitettyyn aineistoon perustuen laadittiin lopulliset kuvaukset prosesseista. Äänitetty aineisto litteroitiin prosessikuvausta käsitteleviltä osilta, luokiteltiin ja täydennettiin prosessikaavioon. Prosessikuvaukset laadittiin A-klinikkasäätiön tuolloin käytössä olleeseen pohjaan.
Tuotoksena syntyi kolme prosessikuvausta, joista ensimmäinen käsitteli asiakkaan saapumista ohjelmaan kolmannen osapuolen lähetteellä. Kaksi muuta kuvausta olivat tavoitteen mukaiset; asiakkaan siirtyminen ohjelmaan laitoskuntoutuksesta ja poistuminen jatkotukitoimien piiriin. Prosessien kriittisiksi tekijöiksi todettiin asiakkaan tilanteen arviointi ja tiedon välittymisen hankaluudet palveluntuottajien välillä.