Työttömien korkeasti koulutettujen tavoittaminen somekampanjalla : Opastaminen Lahden Ohjaamon palveluihin
Kettunen, Tiia; Kangaskolkka, Jonna (2018)
Kettunen, Tiia
Kangaskolkka, Jonna
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018123022925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018123022925
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa sosiaalisen median kampanja Ohjaamo Lahdelle, eli kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö. Kampanjassa tuotettiin informatiivisia videoita ja kuvia, joiden kohderyhmänä olivat työttömät korkeakoulutetut. Videoiden sisältö pidettiin realistisena ja samaistuttavana, ja videoissa oli näyttelemässä korkeakouluopiskelijoita. Yhteistyökumppanina toiminut Ohjaamo Lahti on innovatiivinen asiantuntijayhteisö. Siellä alle 30-vuotiaat henkilöt saavat maksutonta ohjausta opiskeluun, työllistymiseen ja tulevaisuuden suunnitteluun.
Opinnäytetyöhön haluttiin nykyaikainen teema ja aihe. Työn teoreettinen viitekehys rajattiin korkeasti koulutettujen työttömyyteen ja tuen tarpeisiin sekä sosiaalisen median termistöön ja digitalisaatioon. Opinnäytetyö koostuu yhteistyökumppanin esittelystä, aiheen tavoitteesta ja tarkoituksesta, teoriatiedosta ja termeistä sekä projektin kuvauksesta ja loppupohdinnasta.
Tarkoituksena oli julkaista videot ja kuvat Ohjaamon Facebook-sivuilla ja Instagramtilillä, mutta kampanja ei toteutunut samalla tavalla kuin suunnitelmissa oli esitetty. Havaittiin, että olisi ollut aiheellista laatia selkeämpi ohjeistus, jotta kampanja olisi toteutunut halutulla tehokkuudella. Opinnäytetyössä tuotiin esiin tuen tarpeita sekä huomattiin, että tukea vaativiin asioihin löytyy käytössä olevia tukitoimenpiteitä.
Opinnäytetyöhön haluttiin nykyaikainen teema ja aihe. Työn teoreettinen viitekehys rajattiin korkeasti koulutettujen työttömyyteen ja tuen tarpeisiin sekä sosiaalisen median termistöön ja digitalisaatioon. Opinnäytetyö koostuu yhteistyökumppanin esittelystä, aiheen tavoitteesta ja tarkoituksesta, teoriatiedosta ja termeistä sekä projektin kuvauksesta ja loppupohdinnasta.
Tarkoituksena oli julkaista videot ja kuvat Ohjaamon Facebook-sivuilla ja Instagramtilillä, mutta kampanja ei toteutunut samalla tavalla kuin suunnitelmissa oli esitetty. Havaittiin, että olisi ollut aiheellista laatia selkeämpi ohjeistus, jotta kampanja olisi toteutunut halutulla tehokkuudella. Opinnäytetyössä tuotiin esiin tuen tarpeita sekä huomattiin, että tukea vaativiin asioihin löytyy käytössä olevia tukitoimenpiteitä.