Työntekijöiden ja esimiehen väliset suhteet yrityskulttuurissa : case: LähiTapiola, Raision toimipiste
Niemi, Veera (2018)
Niemi, Veera
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122722895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122722895
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee franchise-toimipisteen yrityskulttuuria. Tutkittava franchise yritys toimii itsenäisenä yrityksenä Raisiossa, vakuutus- ja finanssikonserni LähiTapiolan alaisuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena on saada selville tämän toimipisteen työntekijöiden ja esimiehen välisten suhteiden laatua, joka on tärkeä osa yrityskulttuuria.
Tietoperustassa käsitellään yrityskulttuuria, sen syntymistä ja merkitystä yritykselle. Yrityskulttuurin ytimen muodostavat olennaisena osana yrityksen arvot ja visio, joita tarkastellaan yrityskulttuurin näkökulmasta. Seuraavaksi pohditaan kulttuurin johtamista sen yhdeksällä tasolla. Tietoperustan jälkeen tulee varsinainen tutkimusosio, mikä pohjautuu tietoperustaan. Siinä käsitellään yrityskulttuurin arvoja ja visiota sekä kulttuurin johtamisen laatua LähiTapiola Raision toimipaikassa. Asiaa käsitellään työntekijöiden ja esimiehen näkökulmasta.
Tutkimuksessa käytetään kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä, koska ne koetaan parhaimmaksi tavaksi saada luotettavaa tietoa pienehköltä vastaajaryhmältä. Tutkimusmetodeina käytetään lomakehaastattelua sekä kahta teemahaastattelua, joita täydennetään tarkentavilla puhelinhaastatteluilla. Johtopäätöksenä voidaan todeta työntekijöiden ja esimiehen välisten suhteiden olevan laadultaan korkealuokkaisia. Esimies asettaa itsensä työntekijöiden tasolle, ottaen työntekijöidensä ideat ja ehdotukset huomioon. Työntekijöiden ja esimiehen väliset suhteet ovat avoimet ja rehelliset sekä auttavaiset. Toimipisteessä jaetaan tietoa reilusti, vaikka työntekijät kilpailevatkin toisiaan vastaan myynnillisesti. Esimies motivoi työntekijöitään vaikeiden tilanteiden edessä ja antaa kiitosta hyvästä myyntityöstä sekä henkilökohtaisesti että ryhmänä.
Johtopäätelmänä voidaan todeta, että LähiTapiola Raisio on yritys, missä työntekijöiden ja esimiehen suhteet ovat esimerkilliset. Esimies onnistuu luomaan yrityskulttuurin tavalla, joka vaikuttaa positiivisesti konttorin henkilöstön välisiin ihmissuhteisiin. Esimiehen tapa johtaa yritystä on ihmisläheinen, mikä näkyy hänen lähestymistavastaan työntekijöitään kohtaan. Yrityskulttuurilla on huomattava vaikutus työilmapiiriin ja se näkyy positiivisesti tutkittavassa toimipaikassa.
Tietoperustassa käsitellään yrityskulttuuria, sen syntymistä ja merkitystä yritykselle. Yrityskulttuurin ytimen muodostavat olennaisena osana yrityksen arvot ja visio, joita tarkastellaan yrityskulttuurin näkökulmasta. Seuraavaksi pohditaan kulttuurin johtamista sen yhdeksällä tasolla. Tietoperustan jälkeen tulee varsinainen tutkimusosio, mikä pohjautuu tietoperustaan. Siinä käsitellään yrityskulttuurin arvoja ja visiota sekä kulttuurin johtamisen laatua LähiTapiola Raision toimipaikassa. Asiaa käsitellään työntekijöiden ja esimiehen näkökulmasta.
Tutkimuksessa käytetään kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä, koska ne koetaan parhaimmaksi tavaksi saada luotettavaa tietoa pienehköltä vastaajaryhmältä. Tutkimusmetodeina käytetään lomakehaastattelua sekä kahta teemahaastattelua, joita täydennetään tarkentavilla puhelinhaastatteluilla. Johtopäätöksenä voidaan todeta työntekijöiden ja esimiehen välisten suhteiden olevan laadultaan korkealuokkaisia. Esimies asettaa itsensä työntekijöiden tasolle, ottaen työntekijöidensä ideat ja ehdotukset huomioon. Työntekijöiden ja esimiehen väliset suhteet ovat avoimet ja rehelliset sekä auttavaiset. Toimipisteessä jaetaan tietoa reilusti, vaikka työntekijät kilpailevatkin toisiaan vastaan myynnillisesti. Esimies motivoi työntekijöitään vaikeiden tilanteiden edessä ja antaa kiitosta hyvästä myyntityöstä sekä henkilökohtaisesti että ryhmänä.
Johtopäätelmänä voidaan todeta, että LähiTapiola Raisio on yritys, missä työntekijöiden ja esimiehen suhteet ovat esimerkilliset. Esimies onnistuu luomaan yrityskulttuurin tavalla, joka vaikuttaa positiivisesti konttorin henkilöstön välisiin ihmissuhteisiin. Esimiehen tapa johtaa yritystä on ihmisläheinen, mikä näkyy hänen lähestymistavastaan työntekijöitään kohtaan. Yrityskulttuurilla on huomattava vaikutus työilmapiiriin ja se näkyy positiivisesti tutkittavassa toimipaikassa.