Vanhempien kokemuksia huolen puheeksi ottamisesta päiväkodissa
Vähäuski, Niina (2018)
Vähäuski, Niina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901011004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901011004
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin päiväkodissa päivähoidossa olevan lapsen vanhemman näkemyksiä huolen puheeksi ottamisesta. Tavoitteena oli tuottaa työn toimeksiantajalle, Kouvolan kaupungin varhaiskasvatukselle, tietoa, miten vanhemmat kokevat huolen puheeksi ottamisen, miten he määrittelevät huolen ja millaisiin tilanteisiin puheeksi ottaminen vanhempien mielestä liittyy. Opinnäytetyössä selvitettiin myös huolen puheeksi ottamisen liittyviä kehittämiskohteita sen perusteella, millaisia haasteita vanhemmat liittävät huolen puheeksi ottamiseen.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat ovat varhaiskasvatus, päivähoito, kasvatusyhteistyö ja huolen puheeksi ottaminen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimukseen osallistui kuusi Napan päiväkodissa hoidossa olevan lapsen vanhempaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla vanhempia yksitellen. Haastattelut litteroitiin, ja aineisto analysoitiin teemoitellen.
Haastatteluun osallistuneet vanhemmat olivat tyytyväisiä henkilökunnan kanssa tehtävään yhteistyöhön. Vanhemmat korostivat vastauksissaan huolen puheeksi ottamisen vaativan avoimuutta ja luottamusta kasvattajien ja vanhemman välillä. He kokivat, että huolen pystyi ottamaan esiin jokaisen päiväkodin kasvattajan kanssa, mutta mieluiten he käsittelivät huolta tuttujen kasvattajien kanssa. Vanhemmat toivoivat, että kasvattajat ottavat huolen heidän kanssa esiin heti huolen herättyä. Henkilökunnan vaihtuvuus ja hakutilanteiden ruuhka koettiin hankaloittavan huolen esille tuomista. Vanhemmat esittivät parannuskohteiksi tiedonkulun ja yhteisesti sovittujen menetelmien toteennäyttämisen.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat ovat varhaiskasvatus, päivähoito, kasvatusyhteistyö ja huolen puheeksi ottaminen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimukseen osallistui kuusi Napan päiväkodissa hoidossa olevan lapsen vanhempaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla vanhempia yksitellen. Haastattelut litteroitiin, ja aineisto analysoitiin teemoitellen.
Haastatteluun osallistuneet vanhemmat olivat tyytyväisiä henkilökunnan kanssa tehtävään yhteistyöhön. Vanhemmat korostivat vastauksissaan huolen puheeksi ottamisen vaativan avoimuutta ja luottamusta kasvattajien ja vanhemman välillä. He kokivat, että huolen pystyi ottamaan esiin jokaisen päiväkodin kasvattajan kanssa, mutta mieluiten he käsittelivät huolta tuttujen kasvattajien kanssa. Vanhemmat toivoivat, että kasvattajat ottavat huolen heidän kanssa esiin heti huolen herättyä. Henkilökunnan vaihtuvuus ja hakutilanteiden ruuhka koettiin hankaloittavan huolen esille tuomista. Vanhemmat esittivät parannuskohteiksi tiedonkulun ja yhteisesti sovittujen menetelmien toteennäyttämisen.